La Fundació Jaume Bofill, en el marc de l’Edubaròmetre que es presentarà en breu, ha preguntat a la comunitat educativa sobre si l’escola ha de tractar les controvèrsies socials i polítiques a les aules. Una pregunta que neix arran de la situació política i social que està vivint Catalunya i les acusacions d’adoctrinament a les escoles catalanes.
Segons els resultats, un 69,5% de les famílies creuen que sí que s’han de tractar a l’escola. D’aquesta xifra, un 53,9% de mares i pares creuen que la situació política i social que s’ha viscut a Catalunya en els darrers mesos és una oportunitat educativa perquè l’alumnat desenvolupi el seu propi criteri. El 15,6% creu que el docent té el deure de treballar-ho educativament perquè aquests temes formen part de la vida d’infants i joves. Un 26,7% de les famílies considera que no s’hauria d’abordar per evitar que els docents traslladin les seves creences (13%) i per no abundar en les diferències (10%). El 3,7% restant considera que aquestes temes pertanyen prioritàriament a l’àmbit familiar.
Per la seva banda, el 70,4% dels docents són partidaris de treballar educativament la controvèrsia social i política a l’escola. Si desgranem aquesta xifra, el 29,3% diu que li agradaria treballar-ho però que darrerament ho evita perquè no sap com s’interpretarà. El 28,7% ho aprofita per treballar el desenvolupament del criteri propi dels alumnes i el 12,4% ho parla amb normalitat com feia abans. Per contra, el 12,2% es mostra contrari a parlar d’aquests temes dels quals el 5% creu que són temes delicats que generen divisió, un 3,3% perquè considera que no toquen a l’escola i el 3,9% creu que s’ha de mantenir al marge als infants i joves.
En aquesta enquesta hi ha participat 9.794 mares i pares i 2.666 docents.