EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
05 de Desembre de 2019
Apretant el pas

Introducció


Abans de començar aquesta activitat heu d’explicar als participants que se’ls demana que es posin en la pell d’un altre. Se’ls ha de dir que són una altra persona i hauran de fer servir la imaginació per poder respondre les preguntes com si fossin aquella persona.

 

Desenvolupament


Doneu les targetes, una per a cada participant. Tres participants han de tenir targetes que els representin a ells mateixos. Ningú no ha de dir quin paper li ha tocat.

Poseu els participants en fila i, perquè comencin a posar-se en el seu rol, feu-los una sèrie de preguntes. Així es començaran a crear una imatge d’ells mateixos i de les seves vides.

Les preguntes seran del tipus següent: Com va ser la teva infància? Com era casa teva? Quina mena de feina tenien els teus pares? Com és la teva vida ara? On et trobes amb els amics? On vius ara? Quant guanyes cada mes? Què fas per vacances? Ets feliç? Et fa por alguna cosa?

Aneu llegint un llistat de situacions i casos un per un. Cada vegada que contestin “sí” hauran de fer un pas endavant.

Feu una pausa entre cada frase perquè els participants vegin on estan situats en relació als altres. Al final, convideu a tothom a mirar la seva posició final.

 

Avaluació


Demaneu als participants com s’han sentit i què ha passat. Després parleu sobre els temes que han anat sortint i què han après. Els podeu fer preguntes com ara les següents:

  • Com us heu sentit quan fèieu un pas endavant?
  • Ha estat fàcil o difícil representar el paper?
  • Reflecteix aquest exercici la societat d’alguna manera?
  • Esteu segurs que la informació i les imatges que teniu dels personatges són fiables o estan basades en estereotips i prejudicis?.
  • Quins són els primers passos que es podrien fer per treballar la desigualtat en les societats?

 

L’activitat es pot complementar llegint històries reals d’infants que han sofert situacions complicades durant la seva vida.

apretant
Comparteix
apretant2

Descripció

Activitat per facilitar la comprensió de l’altre i conscienciar sobre les desigualtats socials.

Objectius

  • Promoure l’empatia amb aquells que són diferents.
  • Conscienciar sobre les desigualtats d’oportunitats a la societat.
  • Impulsar la comprensió de les repercussions personals pel fet de pertànyer a una minoria social o cultural.

Nombre de participants
A partir de 5 participants

Espai
Interior /exterior

Edats
Grans (12-15)
Joves (16-18)
Monitors/es

Tipus de recurs
Grans, Joves

Temàtica
Educació per al desenvolupament Inclusió

Durada
45 min - 1 h

Material necessari
Una targeta de rol per a cada participant i un full de preguntes

Autor
UNICEF

Recurs aportat
Recurs extret de "Ningú n'està exclòs. Un manual per promoure la participació dels infants i les accions integradores contra la discriminació". 2003

Paraules relacionades
exclusió inclusió desigualtats

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC