EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
12 de Desembre de 2019
El Blues d'en...

Desenvolupament


Presentem l’activitat i introduim el genère del Blues a través d’un cançó. Aprofitem per explicar l’origen del blues i contextualitzar la necessitat d’expressar-se que els pioners d’aquest gènere tenien.

Seguidament, i amb l’ajuda d’una guitarra o un altre instrument armònic, els hi presentarem l’estructura de 12 compassos de Blues. Els hi oferirem frases incomplertes i els hi demanarem que les acabin amb paraules. Si veiem que tenen facilitat per fer-ho, els hi donarem la possibilitat de crear frases senceres i els ajudarem perquè aquestes siguin estètica i metricament atractives.

Una vegada finalitzat la creació de la lletra, els hi oferirem la possibilitat d’acompanyar amb instrumentació de percussió la cançó alhora que canten.

Quan aquest estigui consolidat, plantejarem la possibilitat d’enregistra la composició i els hi explicarem que d’aquesta manera podem ensenyar als amics i/o familiars el treball que s’ha fet.

 

L'estructura de blues

I7  I7  I7  I7

IV7  IV7  I7  I7

V7  IV7  I7  V7

 

Exemple de blues en C

C7  C7  C7  C7

F7  F7  C7  C7

G7  F7  C7  G7

 

 

Avaluació

Aquest procès de creació permet vincular als joves amb les activitats que realitzen i ofereixen la possibilitat d’expressar-se d’una manera diferent.

Es possible, que inicialment es presentin resistencies alhora de fer aportacions. Cal dir que es en aquest punt, l’intervenció del monitor és clau. En aquest sentit, el fet d’oferir estructures, per exemple en la tornada, en un motiu musical o frase, ajuda a adquirir confiança i avançar en el procès creatiu.

Els valors adquirits són molts. Destequem 3:escoltar a l’altre, aceptar les pròpies creacions i les dels altres i ser coneixedors de les dificultats dels esclaus afroamericans de principis de segle.

blues
Comparteix
blues

Descripció

Creació d’una composició musical propia a partir d’una estructura musical preestabler-ta i senzilla ( Blues).

Objectius

  • Millora de la capacitat d’expressió dels estats emocionals i la identificació dels propis pensaments i sentiments, alhora que s’augmenta l’acceptació dels sentiments de l’altre i la relació empàtica.
  • Augment de l’autoestima i de les experiències d’èxit davant els iguals i davant del grup d’adult de referencia ( monitors, pares, educadors,etc…).
  • Augment del sentiment de pertinença a un grup, a través d’una composició de propia creació que pot ajudar a identificar-se amb el grup d’iguals i reforçar els vincles dels membres que l’integren..

Nombre de participants
De 6 a 14 participants

Espai
Interior /exterior

Edats
Grans (12-15)
Joves (16-18)

Tipus de recurs
Grans

Temàtica
Música

Durada
Aproximadament 4 hores, repartides en 3/4 sessions diferents

Material necessari

  • Un instrument que dirigeixi i mantingui l’estructura armònica ( guitarra, teclat,…)
  • Instruments d’acompanyament de percussió menor ( shakers, panderetes, …)
  • Llapis
  • Fulls en blanc
  • Algun aparell que permeti enregistrar veu.

Autor
Raül Hernández i Hernández

Recurs aportat
Recurs publicat a la revista Estris núm. 176

Paraules relacionades
blues guitarra gènere musical

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC