EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
05 de Desembre de 2019
Tenir i no tenir

Introducció


L’exercici es basa en les estadístiques de Sud-àfrica durant l’època de l’Apartheid als anys 80. Els blancs representaven el 15% de la població i la despesa per càpita per als estudiants negres era aproximadament 1/8 part de la despesa per estudiant blanc.

 

Desenvolupament


Repartiu els participants en 4 grups iguals i dividiu la classe també en 4 parts iguals.

El primer grup ocupa ¾ parts de la sala. Els altres tres grups, que compartiran el quart de sala restant, s’uniran en un segon grup.

Doneu a cada alumne del primer grup un diccionari, un full de paper, un bolígraf i una llista de vocabulari.

Doneu el material restant al segon grup.

Digueu als infants que se’ls farà una prova de vocabulari. Han de buscar les paraules de la llista en un diccionari i escriure les definicions en un altre full. Cada estudiant ha de lliurar la seva pròpia llista. Digueu que si assoleixen un 80% o més de la prova tindran un premi. Els que no hi arribin, un càstig. Se’ls pot donar de temps entre 10 i 20 minuts per fer-ho.

Acabat el temps, recolliu els fulls dels participants. Tots els del primer grup hauran fet bé el treball, mentre que només uns pocs del segon hauran arribat al 80% necessari per al premi. El professor dirà els noms dels que tenen premi i dels que tenen càstig.

 

Avaluació


Els participants voldran expressar els seus sentiments envers l’activitat. L’educador ha d’explicar que era una simulació i que ningú no tindrà ni premis ni càstigs.

Després es debatrà sobre com s’ha sentit cada grup, si algú del grup gran ha fet alguna cosa per canviar la situació d’injustícia, o sobre com repercuteix la distribució de recursos en l’èxit escolar de cada grup. També es pot debatre sobre el repartiment de fons per a l’educació en el propi país.

tenirinotenir
Comparteix
tenirinotenir2

Descripció

Activitat per reflexionar sobre l’exclusió per manca de recursos.

Objectius

  • Permetre als infants que comprenguin que la injustícia, en aquest cas la distribució injusta de recursos, pot posar certs grups en situació de desavantatge en el moment de voler millorar la seva situació en la societat.

 

  • Explorar possibles respostes vers la injustícia.

Nombre de participants
A partir de 5 participants

Espai
Interior

Edats
Grans (12-15)
Joves (16-18)

Tipus de recurs
Grans, Joves

Temàtica
Educació per al desenvolupament Cooperació

Durada
45 min - 1 h

Material necessari

  • Diverses còpies d’un ‘vocabulari’. El nombre de paraules i la dificultat es poden adaptar als participants.
  • Diccionaris: 1 per a cada 3 participants.
  • Paper: 1 full per a cada 3 participants.
  • Bolígrafs: 1 per a cada 3 participants.

Autor
UNICEF

Recurs aportat
Recurs extret de "Ningú n'està exclòs. Un manual per promoure la participació dels infants i accions integradores contra la discriminació". 2003

Paraules relacionades
tenir desigualtats socials manca recursos

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC