EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
05 de Desembre de 2019
La barca

Introducció


Un cop fets els equips (de cinc persones) es posaran en rotllana petita a sobre de la manta per escoltar la nostra explicació.

 

“L’equip navega sobre una barca, enmig del mar. Per problemes tècnics, la barca ha començat a enfonsar-se, la situació és força preocupant, gairebé dramàtica, sense que es vegi cap solució. De sobte, apareix un helicòpter de Salvament que s’apropa a l’embarcació; un voluntari de la Creu Roja ofereix, des de l’aire, un braç. És evident que només es podrà salvar un dels cinc ocupants de la barca. Ara cal decidir, dins del grup, qui serà l’elegit ”.

 

Seguidament, repartirem una targeta a cada membre del grup amb el personatge que ha de representar durant la dinàmica. Hi ha cinc personatges perquè tots estiguin representats en tots els grups:

 

  1. Un extoxicòman de 40 anys que vol començar una nova vida.
  2. Una ballarina de 19 anys que ha aconseguit un contracte amb una companyia francesa per fer una gira de dos anys per tot el món.
  3. Una mestra de 29 anys casada fa quatre mesos.
  4. Un cooperant internacional de 35 anys que col·labora amb una ONG en una zona molt pobra de l’Índia.
  5. Un fuster de 62 anys acabat de jubilar. Després de veure com els seus dos fills s’han emancipat, vol gaudir del seu matrimoni i d’uns anys de tranquil·litat.

 

Desenvolupament

 

Cada grup comença a dialogar per intentar solucionar la situació i decidir quin dels cinc personatges serà rescatat pel voluntari de l’helicòpter.

Es poden pautar dos moments en la discussió del grup:

a) Cada membre defensa el personatge que li ha tocat i per què ha de ser l’elegit.

b) El grup decideix quin és el personatge que podrà sortir de la barca.

 

L’activitat continua fins que cada grup pren la decisió o fins que s’esgota el temps que havíem deixat per fer-la.

 

Avaluació

 

Demanarem als grups que ens expliquin a tots què és el que ha passat i com s’ha desenvolupat la discussió i la presa de decisió.

 

Ens poden explicar a quin personatge, finalment, han decidit salvar; però per a nosaltres és més important saber com s’han comunicat els membres del grup (si s’han respectat els torns de paraula, si han pogut donar la seva opinió, si han escoltat els altres...) i quina estratègia han fet servir per solucionar el conflicte que els proposàvem.

barca
Comparteix
barca2

Descripció

A partir d’una situació imaginària, alguns personatges hauran d’arribar a un acord o, si més no, trobar una solució davant el conflicte que els presentem.

Objectius

  • Treballar l’empatia i l’assertivitat com a habilitats socials necessàries a la vida quotidiana.
  • Entrenar estratègies de resolució de conflictes com ara les següents: l’arbitratge, la negociació, la mediació o el consens.
  • Millorar la capacitat de relació i comunicació dins d’un grup.
  • Prendre consciència de les pròpies habilitats comunicatives.
  • Aprendre a respectar les opinions i idees diferents de les persones que formen part del propi grup.

Nombre de participants
La dinàmica necessita poder fer grups de cinc persones. Es poden fer tants grups com es vulgui.

Espai
Una sala prou àmplia perquè els diferents grups puguin parlar entre ells.

Edats
Grans (12-15)
Joves (16-18)
Monitors/es
Famílies

Tipus de recurs
Joves, Monitors/es, Famílies

Temàtica
Psicología

Durada
30 min - 1h

Material necessari
Una manta per a cada grup i una targeta per a cada participant amb la seva “identitat imaginària”.

Autor
Pere Muñoz

Recurs aportat
Recurs publicat a la revista Estris núm. 181

Paraules relacionades
<p>conflicte barca</p>

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC