EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
12 de Desembre de 2019
Acompanya'm

Introducció


Sortim a l’exterior d’on estiguem i demanem:

- Poseu-vos per parelles, agafeu un fulard.

- Poseu-vos d’acord sobre qui serà el primer d’anar amb els ulls embenats i qui el segon. Cada persona s’estarà 10 minuts en cada rol i després els intercanviareu.

- La persona que té els ulls destapats acompanyarà la persona que porta els ulls tapats (és important que es digui exactament la paraula “acompanyar”, i s’ha de fer amb naturalitat).

- No podeu parlar l’un amb l’altre. L’única manera de comunicar-vos serà a través del contacte del revers del palmell de la mà. No pot haver-hi cap altre tipus de contacte.

- D’aquí a 20 minuts, tothom al lloc de sortida.

 

Desenvolupament

 

Observem el grup com es desenvolupa. Veurem que, en lloc d’acompanyar, el que fan les persones és “guiar”. Quan tornen encetem la reflexió a través de preguntes:

- Com ha anat tant quan anàveu a cegues com quan no? Com us heu sentit?

- Qüestionar quin és el motiu que els ha fet guiar en lloc d’acompanyar.

 

Avaluació

 

La reflexió: Quan diem acompanyar vol dir col·locar-nos al costat de la persona i comprendre les seves necessitats. Guiar vol dir estirar, marcar nosaltres el camí. El fet que ha provocat aquesta distorsió perceptiva és que, quan veiem l’altre com a limitat, actuem des d’una responsabilitat que té a veure més amb la por que amb la confiança. Des d’aquí serà més difícil acompanyar els infants perquè es desenvolupin confiant en si mateixos.

acomp
Comparteix
acomp2

Descripció

És complicat per al nostre subconscient comprendre la idea d’acompanyar algú quan percebem aquesta persona com a limitada.

Objectius

  • Aprofundir en els vincles que s’estableixen entre els monitors/es i els infants o joves.
  • Reflexionar al voltant de la tasca a desenvolupar com a educadors i educadores.
  • Comprendre el significat de les emocions que s’experimenten.
  • Empatitzar amb les necessitats d’una altra persona.
  • Percebre el nostre entorn a través d’altres canals sensorials.

Nombre de participants
Nombre parell de participants

Espai
Exterior

Edats
Monitors/es

Tipus de recurs
Monitors/es

Temàtica
Inclusió

Durada
1 hora

Material necessari
Un fulard cada dues persones

Autor
Gerard Domingo i Blanch

Recurs aportat
Recurs publicat a la revista Estris núm. 185

Paraules relacionades
reflexió grupal acompanya'm

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC