EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL

05 de Desembre de 2019
Itineraris de vida

Introducció


Aquesta proposta es pot construir entre persones d’un centre, persones grans, avis i àvies d’infants de l’esplai o cau i els propis infants. Es tracta de compartir i donar a conèixer històries i vivències relacionades amb indrets importants, llocs de vida, llocs de joc, etc. que permetin forjar història compartida entre els participants alhora que es passeja.

 

Desenvolupament


1. Localització i recerca d’informació

Localització en el mapa de la ciutat o poble dels punts dels itineraris proposats pels participants. Com arribar-hi. Recerca de records (memòria) del lloc i dels seus voltants.

 

2. Preparació del guió de les sortides


Dibuix de l’itinerari de cada persona. Presentació del guió del recorregut.

 

3. Sortides-itineraris

És recomanable fer tres sortides a l’any amb dos itineraris per sortida. Les sortides comencen amb el desplaçament dels infants i monitors fins al domicili o residència de les persones grans per anar-les a recollir. Un cop començat l’itinerari, des de la reminiscència els participants reconstrueixen i expliquen moments crucials de la seva vida a partir dels llocs visitats. Per reconstruir, és molt important fer un enregistrament en suport fotogràfic o vídeo i prendre notes dels itineraris.

 

4. Elaboració d’un llibre i un DVD amb els materials

 

A posteriori, revisarem i estructurarem el material recollit en els enregistraments. Crearem un guió amb cada protagonista de l’itinerari per presentar-lo en un llibre de manera resumida amb els dibuixos dels infants.

 

5. Presentació i difusió del llibre i del DVD


Presentació oficial del llibre i visionat del DVD resultant de l’experiència amb berenar de comiat.

 

Avaluació

 

Per valorar el grau de satisfacció de les persones grans i dels infants és recomanable demanar que escriguin la seva experiència. També és una bona idea fer un mapa dels llocs visitats. Finalment, caldrà avaluar la qualitat dels materials elaborats en tot el procés.

itineraris
Comparteix
itineraris

Descripció

Consisteix a proposar i programar una sèrie de passejos en grup per la ciutat o poble en els quals participin tant persones grans com els infants de l’esplai o cau. Les persones grans o els infants trien el recorregut. A partir d’aquí, expliquen la història de cada lloc, els records que els vénen a la memòria, a què hi jugaven o juguen, etc.

Objectius

  • Engrescar els participants a participar i a donar a conèixer a si mateixos i a la resta de participants parts de la seva vida.
  • Treballar l’orientació i la capacitat de recerca d’informació i d’argumentació. Donar veu als participants oferint-los una oportunitat per prendre certes decisions amb autonomia.
  • Recordar i seleccionar llocs significatius i vivències associades amb els espais per part dels infants i les persones grans, protagonistes d’aquesta activitat.
  • Sortir de la residència o esplai i visitar altres espais, apropant-se a la ciutat a través de propostes suggerides pels mateixos participants.
  • Redescobrir un espai conegut a partir de la mirada i la veu personal del resident o el nen que el proposa.

Nombre de participants
Taller adreçat a casals de gent gran, residències o centres de dia de gent gran i infants d'esplais o caus.

Espai
Llocs històrics i emblemàtics de la nostra ciutat/barri

Edats
Petits (4-8)
Grans (12-15)
Joves (16-18)

Tipus de recurs
Petits, Mitjans, Grans, Joves

Temàtica

Durada
1h 30 min un dissabte a la tarda (3 a l'any)

Material necessari

Proposta de llocs feta per la gent gran i /o pels nens de l’esplai o cau. Recerca d’història del lloc. Elaboració d’un mapa de llocs visitats.

Autor
Clara Balanzó i Beatriz Balanzó

Recurs aportat
Recurs publicat a la revista Estris núm. 183

Paraules relacionades
llocs vida gent gran

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC