EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
06 de Desembre de 2019
Creences limitadores de gènere

Introducció

La dinàmica comença amb una meditació - visualització per tal que els monitors/es vagin connectant amb els seus propis introjectes o creences limitadores. Després procurarem fer una integració d'allò viscut i, finalment, proposarem una discussió en grup per a prendre decisions i millorar la pròpia pràctica.

 

Desenvolupament

Com a dinamitzador/a, demana als monitors/es que es posin còmodes. Per fer-ho poden utilitzar tots els materials disponibles. Demana'ls que respirin i que concentrin l'atenció en la respiració. Posa música suau, relaxant. A poc a poc, demana'ls-hi, també, que vagin relaxant els músculs.

Amb temps, demana'ls que rememorin una frase o una imatge de quan eren petits. Una imatge en la qual el seu pare, la seva mare, la seva germana o germà, els seus avis, algun amic/ga els estigui dient alguna cosa que poden o no poden fer. Alguns exemples, si ho vols: els nens no ploren, no t'embrutis, les noies boniques no contesten, estàs més guapa amb faldilla, els nois no juguen amb nines, etc.

Seguidament, proposa que evoquin una imatge de la seva adolescència. Que mirin com aquesta frase està present en les seves vides, com condiciona el seu dia a dia o alguna situació concreta. Amb els amics, amb ell/a mateix/a... Finalment, demana que facin el mateix amb una imatge de l'actualitat.

Per integrar aquesta frase, se'ls pot demanar que, dintre de la mateixa visualització, identifiquin la frase dintre del seu cos i que li posin forma, olor, color i/o textura i que, poc a poc, imaginin que surt pel melic i que la deixen anar, amb suavitat i amor. Cal que li donin les gràcies i la deixin anar amb tranquil·litat i alliberament. Amb aquesta sensació, donarem per acabada la visualització i demanarem als participants que tornin a la sala.

 

Avaluació

A continuació posarem en comú les sensacions i emocions viscudes per cadascun dels monitors i les monitores. Quines han estat aquestes frases? Quines han estat les conseqüències que heu pogut veure? També farem una reflexió conjunta de com aquests introjectes i limitacions els traslladem, cadascú, a la nostra tasca educativa. Recordem que l'actitud del dinamitzador/a ha de ser amorosa i respectuosa amb el que vagi sortint. És important no jutjar i donar espai perquè tothom qui ho vulgui pugui compartir allò que li succeeix.

Introbjectes
Comparteix
Introbjectes

Descripció

Meditació – visualització per detectar alguns dels propis introjectes o creences limitadores de gènere.

Objectius

Objectius per als monitors/es:

- Identificar els rols de gènere propis

- Reflexionar sobre com els introjectes afecten a la pràctica

- Millorar la tasca com educador/a pel que fa a la transmissió de rols de gènere

Nombre de participants
Grup de monitors/es.

Espai
Sala àmplia.

Edats
Monitors/es

Tipus de recurs
Coneixença, Narració – expressió, Monitors/es, Dinàmiques, Monitors/es

Temàtica
Expressió corporal Educació per al desenvolupament Valors Inclusió Orientación

Durada
40 minuts.

Material necessari

Coixins, màrfegues, mantes, música relaxant.

Autor
Sira Rodriguez i Mortalla

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC