EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
17 de Octubre de 2019
El secret

Introducció


Sense voler podem discriminar infants i joves. Per exemple, jugant.

 

Desenvolupament


Menys una persona, la resta seieu a terra amb els peus junts i els genolls aixecats, de tal forma que quedi un túnel tancat entre les cames.

S’explica que aquest grup amaga un secret: el mocador (o pilota). Però la persona que no és al cercle no sap què és. Ha d’esbrinar-ho assenyalant el/la company/a que el té amagat. Mentrestant, la resta es va passant el mocador per sota de les cames. No hi ha límits de direcció, però no pot rodar fora del túnel. Quan la persona troba el mocador, s’integra al grup i a qui li ha descobert passa a ser qui l’ha de trobar.

Després de diverses partides, s’atura el joc i es fa la reflexió. Es poden plantejar les següents preguntes:

Com s’han sentit les persones que han hagut de descobrir el secret?I les que formaven part del grup? Feien algun tipus de comentaris? Quins?Ens hem sentit discriminats/des alguna vegada? Quan? Per què? En coneixem el motiu? Tenien motius per fer-ho?La resta, heu discriminat mai ningú? Per què? Era realment just?

Per fer-ho fins i tot millor, un grupet es queda fora de la sala i van entrant d’un en un. Així desconeixen l’existència del mocador.

Avaluació


Qualsevol detall serveix per discriminar. Cal fer notar el sentiment d’impotència, incomprensió i solitud de la persona discriminada i, per contra, com el grup no s’escandalitza, perquè ho troba normal.

 

 

Adaptació d'una activitat d'Elisabet Carrasco (Estris 104, 1999)

secret
Comparteix
secret

Descripció
Dinàmica de grup, tant per a infants com per a l’equip de monitors/es per detectar com podem discriminar sense ni adonar-nos-en.

Objectius

  • Desenvolupar empatia amb una persona que se sent discriminada.
  • Reflexionar sobre els motius que provoquen la discriminació d’una persona en relació al grup.
  • Analitzar la nostra actitud en relació a la resta.
  • Ser capaços de detectar casos de discriminació.

Nombre de participants
Tants com es vulguin

Espai
Interior

Edats
Mitjans (9-11)
Grans (12-15)
Joves (16-18)

Tipus de recurs
Cooperatius, Interior

Temàtica
Inclusió

Durada
45 minuts (5 minuts/persona)

Material necessari

  • Foulard
  • Pilota

 

Autor
Borja Castellet i Lorán

Recurs aportat
Recurs publicat a la revista Estris núm. 183

Paraules relacionades
secret discriminació

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 227
El Centre d'Interès se centra en la gestió d’equips de monitors al...
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC