EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
12 de Novembre de 2019
El bully

Millor no canviar el nom als personatges ni dir la paraula “bullying” prèviament, per tal de no convertir l’assetjament en un joc. Ja farem la transferència acabat el joc.

 

Els jugadors s’asseuen en rotllana. Es reparteixen dues vides per cadascú (cartes o cigrons) i el monitor dirà a cau d’orella els personatges:

1 Vampir

1 Àngel

1 Detectiu

La resta són poble en un inici.

L’objectiu del vampir és eliminar el màxim de participants sense ser descobert. Elimina (treu una vida) picant l’ullet. Cada cop que un membre del poble perd una vida ho ha de dir, si es perden les dues vides quedes eliminat. El joc s’acaba quan el detectiu (no perd vides mai) descobreix qui és el vampir.


L’àngel fa recuperar una vida fent el gest del petó amb els llavis. El vampir també pot retornar una vida, convertint algú en vampir còmplice. Ho farà traient la llengua (si vol pot tornar a eliminar-los).

Els còmplices també poden eliminar vides picant l’ullet, però no poden fer nous còmplices. Entre ells es poden treure vides (segurament no ho faran), però mai al vampir original. Si el detectiu encerta un còmplice, aquest ho ha de reconèixer, dir que no és l’original i deixar de fer aquest rol, encara que continua en el joc.

 

 

Avaluació

Seurem amb el grup per analitzar com ens hem sentit, què ha passat i l’estratègia de cadascú. Respecteu les normes d’aquesta adaptació, per tal de poder-ho extrapolar a situacions de bullying, i fer-ho donant un missatge adequat. Per un bon aprofitament de la dinàmica, podeu ampliar la informació amb els articles i els recursos del Centre d’Interès.

El bully
Comparteix
El bully

Descripció

Joc grupal on es reparteixen personatges i d’on sortiran situacions extrapolables a un cas d’assetjament.

Objectius

Objectius per als monitors/es:

Conèixer les creences, tendències i actituds dels participants.

Generar un espai d’anàlisi sobre les relacions interpersonals.

Sensibilitzar sobre l’assetjament entre iguals.

 

Objectius per als infants o joves:

Entrenar les habilitats de resposta davant de possibles agressions.

Comprendre tots els implicats en un tema d’assetjament.

Qüestionar actituds i rols en les relacions entre iguals.

Nombre de participants
Entre 8 i 20 participants. Recomanable a partir de 10 anys.

Espai
Preferiblement interior

Edats
Mitjans (9-11)
Grans (12-15)
Joves (16-18)

Tipus de recurs
Jocs, Interior, Mitjans, Grans, Joves, Dinàmiques

Temàtica
Valors Equip Psicología Estratègia

Durada
30 minuts (amb reflexió inclosa)

Material necessari

Un joc de cartes (2 cartes per participant). També es poden fer servir papers, o cigrons...

Autor
Oriol Julià

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 228
L'educació en el lleure és pionera en la innovació pedagògica....
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC