EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
28 de Novembre de 2020
Compte que et menjaran

Introducció:

Habitualment, fomentem als nostres infants i joves el respecte al medi natural anant d’excursió a la muntanya, fent campanyes de sensibilització, etcètera. Sovint, combinar continguts amb actituds  sembla  una  tasca  complicada. I si pensem en apropar aquests conei-xements a través d’un joc de rol, on els infants siguin els propis protagonistes de la història?

 

Desenvolupament:

Per iniciar el joc de rol cal que, prèviament, escollim el nombre d’animals que volem que intervinguin en la cadena tròfica. Hem de tenir en compte que els infants es divideixen en grups i cadascun d’aquests representa un animal. En aquesta fitxa us proposem l’exemple de cadena tròfica amb tres animals (llops, gallines i cucs).

 

El repte que ha d’aconseguir cada grup d’animals al finalitzar el joc és el de mantenir el nombre màxim de supervivents del seu grup tot eliminant a les seves preses, com en el regne animal.

 

Per  fer-ho cal tenir en compte  que:

-Cada animal s’identifica amb un color i símbol a la cara.

-Cada infant disposa de tres vides.

 

Durant el joc s’estableixen tres bases (espais controlats per un monitor):

  1. El cementiri: Lloc on aniran els ani- mals que han estat menjats pels seus depredadors.
  2. La menjadora: Espai on els animals aniran a buscar menjar.
  3. El bevedor: Zona on els animals aniran a buscar aigua.

 

El sistema de caça pot ser escollit pels infants dins d’aquestes tres opcions:

- Lluita de galls.

- Pedra, paper i tisora gegant.

- Lluita de polzes.

 

Els participants es col·loquen lliurement per l’espai de joc. Cada vegada que dos infants es trobin hauran de lluitar per la seva supervivència (amb el sistemes de caça proposats).

 

Durant la caça, si guanya el depredador, la presa perdrà una vida i ho haurà d’anar a notificar al monitor del cementiri.  Si, per contra, guanya la presa, aquesta podrà marxar sense poder ser atrapada de nou pel mateix depredador.

 

En el cas que un infant perdi les tres vides, haurà de quedar-se al cementiri esperant que un membre del seu grup li proporcioni aigua (targeta blava) i un altre que li doni menjar (targeta vermella) amb l’objectiu d’obtenir tres vides més. L’aigua i el menjar l’aconseguiran els infants quan vagin a buscar-ho a la base corresponent.

 

Al finalitzar el temps establert per l’equip de monitors, es farà recompte dels animals vius de cada grup i el més nombrós serà el guanyador.​

Desprès cal aprofitar aquest espai per introduir conceptes i reflexions relacio- nades amb el medi natural.

 

Avaluació:

Al finalitzar el joc de rol el grup d’infants  i monitors es reuniran per valorar com ha anat l’explicació.

 

Cadena tròfica
Comparteix
Cadena tròfica

Descripció

Treball de continguts de coneixement del medi natural.

Objectius

Objectius per als monitors i monitores:

- Posar en valor la rellevància de la cadena tròfica.

- Promoure el respecte al medi natural.

 

Objectius per als infants o joves:

- Treballare en equip.

- Conèixer el funcionament de la cadena tròfica.

Nombre de participants
30 infants dividits per grups.

Espai
Exterior.

Edats
Mitjans (9-11)
Grans (12-15)

Tipus de recurs
Jocs de nit, Mitjans, Grans

Temàtica
Medi Ambient Equip Estratègia

Durada
45 minuts.

Material necessari

Ceres facials (3 colors), targetes blaves (aigua) i targetes vermelles (menjar).

Autor
Equip docent dels cursos residencials MCECC

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 235
En aquest número, diferents experts i expertes donaran resposta a com explicar l'act...
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC