EL PUNT DE TROBADA DEL LLEURE EDUCATIU I L'ACCIÓ SOCIAL
22 de Agost de 2019
Taller de Guions Radiofònics

Introducció


A una sala interior instal•larem el nostre estudi de ràdio. Un altre opció és gravar amb anterioritat el programa confeccionat i posteriorment reproduir-lo per tal que pugui ser escoltat en una activitat a l’aula, campaments, temps lleure, etc.

Desenvolupament

Fer un programa de ràdio consisteix en barrejar sons: veu, música i efectes especials. És fonamental dominar el llenguatge radiofònic com a base per a poder realitzar el taller amb fluïdesa i bons resultats.
El llenguatge radiofònic és fugaç i no existeix la possibilitat d’una segona lectura.

 

Per tant és important recalcar que deu ser:


o Clar
o Concís
o Correcte en dicció
o Frases curtes, evitant subordinades
o Claredat i agilitat en la lectura.

El guió és fonamental per l’enteniment mutu de qui fan el programa: part tècnica i presentadors.


Els tipus de programa que podem realitzar són:

o Informatius
o Dramàtics
o Musicals
o Culturals
o Entreteniment

La música és un dels tres son bàsics i juga un paper importantíssim. Realitza les funcions següents:

o Motiva
o Insinua
o Encadena
o Substitueix
o Conclou
 

Els efectes especials donen moltes possibilitats ja que donen credibilitat a la fantasia radiofònica.

La veu, per sobre de les consideracions tècniques, és el que possibilita, en aquest mitjà, que un ésser humà es posi en comunicació amb altres.
 

El guió:

Fer un guió de ràdio consisteix en escriure de forma ordenada els moments en els quals intervenen el locutor, la música i els efectes especials. Abans que un programa surti a l’aire, es planifica i s’escriu el guió. A un guió radiofònic existeixen dos parts fonamentals: el control i la veu.

El control conté la feina que ha de realitzar el tècnic musical i d’efectes especials. Se l’indica quan ha de posar la música i també en els moments en els que ha d’aparèixer un efecte especial.

La segona part de la que consta un guió està dedicada al text que hem de llegir.

Moltes vegades al diàleg intervenen diverses persones. La forma d’indicar-ho és la mateixa que a un llibret de teatre, posant el nom de cada personatge al principi del text que llegirà.
 

Avaluació


L’avaluació seria la realització del programa radiofònic i una posterior posada en comú del resultat obtingut.

radio
Comparteix
radio2

Descripció

Entre tots el grup d’infants escollirem un tema que ens preocupin o que sigui actual i a partir de la temàtica escollida utilitzarem elements del quotidià (diaris, revistes, notícies, etc.) per a la confecció d’un guió radiofònic.


S’intentarà que les músiques també estiguin lligades amb la temàtica i a ser possible portar testimonis reals.

Objectius

  • Reflexionar sobre el llenguatge simbòlic.
  • Narrar bé i adequadament.
  • Inventar històries adaptades al lleure educatiu
  • Realitzar un guió radiofònic aplicant normes senyalades.
  • Treballar en equip

Nombre de participants
Tants com es vulguin

Espai
Interior

Edats
Grans (12-15)
Joves (16-18)

Tipus de recurs
Grans, Joves

Temàtica

Durada
2 - 3 dies (1 - 2 dies per preparar el programa i 1 dia per la realització)

Material necessari
o Taules
o Cadires
o Bolígrafs
o Paper
o Reproductor música
o Micròfons

Autor
Javier Dolado i Murillo

Recurs aportat
Recurs publicat a la Revista Estris núm. 191

Paraules relacionades
ràdio programa

COMENTA
* Camps obligatoris
Estris.cat us anima a comentar els articles publicats alhora que us demana de fer-ho amb ànim constructiu i des del sentit comú, per la qual cosa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que continguin insults i/o difamacions. La publicació dels comentaris no serà automàtica sinó posterior a la seva validació, i aquests reflectiran en tot cas l'opinió dels lectors i no de la publicació. El sistema emmagatzemarà els comentaris junt amb la vostra direcció IP
REVISTA ESTRIS NÚMERO 226
El Centre d’Interès desglossa la idea que el voluntariat i l’associacionisme...
 
Editat per: Fundació Pere Tarrés
En conveni amb: Ministerio de Sanidad, Servicios sociales e Igualdad Generalitat de Catalunya Diputació de Barcelona Ajuntament de Barcelona
Amb la col·laboració de: APPEC