Professor de secundària i Professor associat a la facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona
02.10.18
Al lleure, comptem amb les famílies a l'esplai
Temps de lectura: 3 minuts
L’educació en el lleure representa, en el nostre país, una realitat ben present als pobles i a les ciutats. Gràcies a la llarga trajectòria del moviment associatiu en aquest camp i a la política d’impuls que la Generalitat de Catalunya ha anat desenvolupant, tenim un cos important de propostes d’educació en el temps lliure ben vives (d’ara en endavant, ETL), tenim escoles de formació i persones titulades, tenim normatives, equipaments, bibliografia, etc. A més, tenim generacions i generacions de persones, de totes les edats, que porten en el seu bagatge personal l’impacte positiu del seu pas per casals, colònies, camps de treball, rutes, etc.
Ningú no discuteix la bondat social d’aquest espai educatiu no formal (o sigui, un entorn que no aporta una titulació però sí que té una intenció educativa volguda i pensada) però tampoc no gaudeix sempre d’un reconeixement explícit i fonamentat que faci percebre la seva importància i el perquè d’aquesta a les famílies que en són usuàries. I començaré per aquí: les famílies que porten els seus fills i filles a l’esplai, sigui de l’entitat o de la tipologia que sigui, han de saber que els seus fills i filles reben una educació molt important per sis motius.
Amb aquests sis motius en fem prou per explicar a pares i mares i a la societat en general, per què l’esplai és un fenomen educatiu important. Els monitors i les monitores fem possible aquesta realitat perquè participem d’una proposta pedagògica que ens atrau, perquè tenim una gran capacitat de treball i d’imaginació, perquè mostrem la nostra autoritat i la nostra maduresa personal, perquè ens formem i també creixem com a persones, perquè deixem clar el nostre compromís, perquè organitzem activitats d’una certa complexitat, perquè les bastim de discurs educatiu ple de valors, perquè ens ocupem hores i hores dels infants i dels adolescents i, a més, perquè som crítics amb nosaltres mateixos i revisem allò que fem per millorar. I això les famílies ho perceben. I, molt probablement, ens ajuden desinteressadament – unes més que altres- o ens donen un cop de mà quan els ho demanem.
Però potser, per cohesionar encara més l’adhesió de les famílies i fer-les partícips de la nostra acció, ens caldria poder-los fer una proposta concreta de col·laboració.
Em sembla que la clau és fer comprendre que una entitat d’educació en el lleure es mou en cinc dimensions i que, en cadascuna d’aquestes, les famílies hi poden tenir una funció ben constructiva:
Fixem-nos en l’àmplia possibilitat de tasques i responsabilitats en què es pot implicar una família si, prèviament, hem estat capaços de fer-li saber allò que ens fa ser importants i si, a més, hem sabut mostrar i fer palès les dimensions en què s’estructura la nostra entitat. I aquest és el repte: monitors, monitores, responsables de centre... com podríem explicar i dinamitzar això a les famílies dels nostres nois i noies? Segur que us vindran al cap moltes idees.
Imagineu-vos quin potencial tenim si aconseguim que els pares i mares de l’esplai entenguin que els demanem un paper d’usuari i no pas de client, que els demanem suport, impuls, col·laboracions... i que, a més, allò que estiguin disposades a aportar ho farem junts i de forma col·laborativa. No us sembla que és engrescador?