OPINIÓ

Iris Ortega

Mestra d'educació infantil i primària, pedagogia i monitora d'esplai

31.03.20
Confinades i amb el fulard al coll

Temps de lectura: 3 minuts

Ens hem aturat. Per les nostres famílies i amics, pels avis, per tota la gent que ens envolta, per cada infant i jove de l’Esplai.  

I és que, ara que totes ens quedem a casa, comencem a valorar allò que sovint no valoràvem. El que diàriament ens suposava un esforç, ara agrairíem poder-ho fer. Trobem a faltar els somriures dels infants, la complicitat de l’equip de monitors/es i poder trobar-nos per fer dinàmiques i jocs. De fet, fins i tot enyorem les reunions fins ben entrada la nit, els caps de setmana plens d’activitats, preparar gimcanes o dir repetidament la coneguda frase: “no puc, tinc esplai”.  

I és que, qui ens havia de dir que ho trobaríem tant a faltar? 

Però no és el moment de treure’ns el fulard i deixar-lo penjat. Des del lleure educatiu, ens toca donar resposta tant a les famílies que tenim a l’esplai com a tota la societat. 

“Treballar de forma coordinada amb altres agents i entitats és el motor per fer girar l’engranatge educatiu”

Pares, mares, avis, familiars i tutors/es estan fent una gran tasca i necessiten el nostre suport. Sabem que l’esplai és la peça que completa el creixement dels infants i joves i, que avui en dia, treballar de forma coordinada amb altres agents i entitats és el motor per fer girar l’engranatge educatiu. Treballar, jugar i conviure en comunitat ens fa millors i més grans. Aprenem amb i dels altres. I ara que no ho podem fer presencialment, hem de seguir oferint vies per estar connectats. Ens necessitem.  

Aquests últims dies, estem vivint situacions que ens han fet canviar la rutina. Estudiem i treballem des de casa, fem reunions a distància, i ens enviem abraçades de forma virtual. Els mestres han hagut de canviar el seu estil d’ensenyament i aprendre nous programes per fer arribar el contingut. 

L’Esplai també s’està adaptant a aquest canvi. Els equips de monitors/es estem oferint activitats, reptes, concursos i dinàmiques per a fer esplai a casa mentre duri el confinament. Busquem la manera de mantenir el contacte amb els nostres grups per mitjà de mails i xarxes socials. Si abans dèiem: “millor no feu servir el mòbil”, avui diem: “mireu les xarxes i envieu-nos fotos i vídeos”. Incoherent? No! Educar també és ensenyar a adaptar-se i decidir quins recursos hem de servir en cada moment. Volem que ens vegin bé, volem saber com estan i ens tranquil·litza rebre informació de les famílies. 

“Educar també és ensenyar a adaptar-se i decidir quins recursos hem de servir en cada moment”

Monitors/es, hem de seguir fent allò que tan bé sabem: educar en el joc! Les xarxes s’estan omplint de propostes originals i creatives per realitzar a casa i en família. La nostra tasca no s’atura. Adaptem-nos, siguem creatius/ves i oferim alternatives per seguir dibuixant somriures en els infants i joves. Siguem aquell missatge que esperen els nois i noies a casa. Aquell moment de desconnexió, de diversió i de poder ser allò que els hi toca ser: infants. Donem l’oportunitat de deixar volar la imaginació en la realitat que ens toca viure.  

Esplais, som la peça que completa el trencaclosques. Ara més que mai som essencials pels infants, les famílies i la societat. Tornarem a sortir a jugar al carrer, ara fem-ho a casa.

ETIQUETES

Covid-19 Esplai

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: