Psicòleg
04.06.20
El dol i la por després del coronavirus
Temps de lectura: 3 minuts
A les nostres societats, el dol acostuma a ser un tema poc present a les converses i a les vides d’infants i joves. Fa uns mesos podríem dir que era una qüestió poc propera i amb un punt d’excepcionalitat. El confinament, malauradament, ens ha apropat i ens ha fet topar amb la pèrdua i, en ocasions, amb la mort com a realitats presents i, gairebé, habituals. Als mitjans de comunicació, entre els nostres familiars, al poble... la idea de la malaltia i la pèrdua han estat part del quotidià dels nostres nens i nenes.
"Els infants tenen una gran capacitat per reeixir i “avançar” davant les noves aventures que la vida els ha preparat"
D’altra banda, aquesta presència difícil d’encaixar i ara present en el nostre dia a dia ha anat acompanyada d’una situació social absolutament excepcional. El confinament ha limitat els principals canals d’expressió i reparació que els psicòlegs acostumaven a proposar en els processos de dol: poder compartir la pèrdua amb altres persones estimades, fer moments comunitaris d’homenatge i/o celebració, buscar moments personals d’introversió i record...
En els propers mesos hem de tenir present, abans de res, que els infants tenen una gran capacitat per reeixir i “avançar” davant les noves aventures que la vida els ha preparat. Des de la seva plasticitat cerebral fins a la seva il·lusió en una activitat d’esplai, ens conviden a pensar que seran capaços de superar la situació. Amb tot, també val la pena ser conscients que és probable que algunes emocions negatives s’hagin “quedat a l’interior”. Serveixi d’exemple: la por que alguns infants manifesten tenir aquests primers dies quan surten al carrer. És possible que hi hagi un desplaçament de pors més generalitzades i gestades durant aquests mesos tan atípics.
"Valdrà la pena tenir algun moment en les activitats d’estiu per “filtrar” col·lectivament el sentiment de pèrdua o dol"
Les nostres propostes educatives postconfinament han d’intentar aportar normalitat a una situació que ha estat doblement anòmala: per la reclusió i per la presència de la pèrdua. Amb tot, és possible que més que mai necessitem la senzillesa i la “normalitat” en les nostres activitats: