Educadora social i pedagoga
09.09.19
El gènere en les activitats de lleure
Temps de lectura: 3 minuts
La FAO defineix el sexe com “les característiques físiques, biològiques, anatòmiques i fisiològiques dels éssers humans que els defineixen com a mascle o femella. Es coneix a partir de dades corporals genitals. El sexe és una construcció natural amb la qual es neix”.
El concepte de gènere el defineix com aquell “conjunt de característiques socials, culturals, polítiques, psicològiques i econòmiques assignades a les persones de forma diferenciada d’acord al sexe (...). Les característiques de gènere són construccions socioculturals (...) i es refereixen als trets psicològics i culturals que la societat atribueix a cadascú d’allò que es considera “masculí” o “femení”.
Actualment, aquests dos conceptes van associats i es pressuposen unes conductes, accions, activitats, emocions, etc. en funció del sexe amb el qual hagis nascut. Així, doncs, podem afirmar que vivim en una societat sexista. “Una societat és sexista quan el lloc que ocupen les persones és la conseqüència de l’assignació a partir del seu naixement segons se les classifiqui des del punt de vista sexual (...). El sexisme no és sinó un criteri de classificació que permet assignar posicions, anticipar conductes, identificar persones”, Izquierdo, María Jesús (2001:15, 16).
Aquesta adscripció a un o altre gènere des del moment del naixement, limita les possibilitats de desenvolupament de la persona.
La discriminació en funció del sexe té conseqüències tangibles en el dia a dia d’homes i dones. Claudio Naranjo afirma que vivim en una societat patriarcal en la qual els valors tradicionalment masculins se situen per sobre dels valors femenins. “El domini del ‘pare’ absolut a la societat, la cultura i la història, no només s’ha expressat a través del masclisme, sinó també en la tirania de la raó sobre les emocions i el plaer instintiu i en la sobrevaloració del coneixement en detriment de l’amor i la llibertat. Així, doncs, l’agressió dels mascles ha castigat i inhibit tant la tendresa com l’espontaneïtat i la naturalitat (...). Aquesta agressivitat (...) interfereix en el potencial de fraternitat. Sense aquesta fraternitat no pot florir una societat sana” (Naranjo, C 2011:113).
Aquesta societat patriarcal, segons Naranjo, està sustentada per una ment patriarcal que segueix aquests mateixos principis i que resideix dintre de cadascun de nosaltres que vivim i mantenim, amb els nostre dia a dia, aquesta societat i aquest tipus de relacions i, que, també, transmetem a les noves generacions.
Treballar el gènere als centres de lleure implica tenir una revisió i avaluació constant de les nostres actuacions, de nosaltres mateixos. Mirar el centre, les persones i a nosaltres mateixos d’una forma integrada i holística i des d’una visió més amorosa. És important el que ens disposem a fer, però també és important canviar el com ho farem.
Algunes propostes més concretes...
Treball amb l’equip de monitors i monitores. Els monitors i monitores del nostre equip esdevenen els models per als infants dels nostres centres. Donar suport i acompanyar a l’equip en el canvi d’actituds, de consciència, de rols és important per al desenvolupament dels infants.
Activitats amb el grup d’infants i joves. Algunes de les activitats proposades per a l’equip de “monis” es poden realitzar, també, amb els grups d’infants i joves. Algunes de les propostes més concretes són:
Podeu trobar un manual amb més propostes de treball per a adolescents i la construcció de la seva identitat de gènere a la guia, disponible on line, “Jo vull ser radical”.
-Dues guies per a l’ús de llenguatge no sexista, de la UAB i de la CNT https://www.uab.cat/Document/442/649/Guia%20no%20sexistaCATweb.pdf
http://cnt.es/sites/default/files/manual%20_lenguatge_no_sexista_catala.pdf
-“Jo vull ser radical”, guia pràctica de treball d’identitat de gènere amb adolescents http://www.edualter.org/material/genere/guia%20identitats%20genere.pdf
-Izquierdo, María Jesús (2001). “Sin vuelta de hoja. Sexismo: poder, placer y Trabajo”. Bellaterra: La Biblioteca del Ciudadano.
-Naranjo, Claudio (2011). “Sanar la civilización”. Barcelona: Ediciones La Llave.
-Naranjo, Claudio (2013). “La revolución que esperábamos”. Barcelona: Ediciones La Llave.
* Article publicat a l'Estris 205 com a Manual.