OPINIÓ

Oriol Julià

Formador en educació emocional i President de l'Associació SEER

06.05.19
Etiquetes

Temps de lectura: 3 minuts

“Clar, es que li fan assetjament perquè pobret és una mica tímid, perquè està grassa, és que és diferent, com és tan amanerat, però clar és que fa o diu cada cosa....”

Aquestes frases les hem sentides de responsables de grups on es produïa un assetjament. Atents! Per què segons la nostra forma de parlar i identificar el problema, així actuarem. 

  • En primer lloc res justifica la violència, i menys per tenir unes característiques concretes o pel propi desenvolupament de la identitat sexual, ètnica, cultural...
  • Quan etiquetem el bullying segons l’excusa per l’agressió, com per exemple homòfob o racista, inevitablement situem el focus a la tipologia de la víctima i caminem per una línia molt fina amb la justificació.
  • Si l’etiqueta racista ens marca la línia d’actuació, d’acord; però estem segurs que el mateix agressor/a no assetjaria fent servir altres excuses?
  • Posem el focus a l’infant o jove que ha agafat el rol d’agressor. Per què ho fa? Realment tenen a veure les característiques de la víctima? 

De totes formes, treballarem perquè aquest no vulgui buscar cap motiu i trenqui les creences que ara el porten a comportaments inadequats. I potenciarem que identifiqui el benestar en altres accions que el beneficiïn a ell i al seu entorn.

Trencar etiquetes també ens ajuda en la intervenció. La no identificació amb els rols que han agafat o els hi ha donat la situació a infants i joves fa que podem separar el comportament o els fets, de la persona. 

Deixar de ser “l’agressor”, deixar de ser “la víctima”, i deixar de ser “un espectador”.

  • No és el mateix “ser víctima de...” , “haver estat víctima”, o “estar sent víctima”, que “ser una víctima”. 

De la mateixa manera, cal no caure en l’estigmatització cap a l’agressor/a, i entendre que també té necessitats i potencialitats més enllà del seu comportament actual.

  • Com a punt de partida per afrontar l’assetjament hem de fer servir un vocabulari que expressi que l’infant està en posició de...”, “actua de tal forma”, “està en rol de...”.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: