Equip de redacció d'Estris.cat
15.01.21
Experiències
Temps de lectura: 5 minuts
Recull d'experiències de lleure en temps de crisi de l'any 2013 que, potser, us poden servir d'inspiració.
La Fundació Pere Tarrés ha incrementat un 120% en els dos darrers anys el nombre de beques per a activitats d’estiu per tal que cap infant es quedi sense colònies, casals o campaments per motius econòmics. Amb la campanya “Cap infant sense colònies”, l’estiu passat 2.322 nens i nenes en situació de vulnerabilitat van rebre beques per poder gaudir d’aquestes activitats. L’increment de recursos corresponents a aquesta campanya respon a la creixent vulnerabilitat de molts infants del nostre entorn i de la importància que això no els privi de l’experiència única de l’educació en el lleure.
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya també compta, a la seva demarcació del Barcelonès, amb el programa “Cap nen sense cau”. L’objectiu del programa és garantir l’accés de tots els infants i joves a les activitats d’educació en el lleure que ofereixen els seus agrupaments. S’aconsegueix mitjançant ajuts a les famílies que participen de les activitats del cau i que passen per dificultats econòmiques. Per fer-ho, compten amb la línia de finançament intern Suport a les famílies i programes i subvenciones dels ajuntaments del Barcelonès.
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya ha desenvolupat un recurs per descobrir el drama quotidià que suposen els desnonaments i reivindicar el dret a l’habitatge. Consta d’activitats per a totes les unitats o edats, dissenyades per l'AEiG Jaume CaresmarMa. Antònia Salvà (Demarcació de la Catalunya Central) a partir de la seva experiència. Aquest agrupament va decidir acostar-se a aquest problema que ha afectat a milers de famílies catalanes, sovint amb nens, en els darrers anys i realitzar amb totes les unitats una dinàmica reivindicativa a la seva ciutat. En començar la tarda, cada unitat va treballar les activitats corresponents al seu grup: un joc sobre els tres porquets, el joc de les cadires amb hipoteca inclosa i la projecció del documental La Plataforma. Aquestes propostes d'activitats, pensades per ser adaptades als diferents agrupaments, incloïen la reflexió posterior. Seguidament, cada infant va dibuixar la seva casa en un full DinA4. Finalment, els caps i els més grans, de forma voluntària, van anar a diferents oficines bancàries a penjar els dibuixos.
El programa “Espai joc i lleure” és un programa socioeducatiu que es porta a terme en 16 barris de la ciutat de Palma, subvencionat per la regidoria de Benestar Social i Igualtat de l’Ajuntament i gestionat per la Fundació Esplai de les Illes des del 2009. S’adreça a infants i joves d’entre 6 i 16 anys en risc d’absentisme o fracàs escolar, amb manca de pautes, normes i hàbits o amb mancances de socialització, derivats pels serveis socials o per altres entitats del barri. A través del lleure educatiu i cultural, tenen accés a espais alternatius de socialització, participació i solidaritat on es fomenta la convivència i la cohesió social, desenvolupant competències, actituds i interessos dels participants, així com fomentant la participació de les famílies. Aquests infants i joves hi van 10h setmanals, a la tarda. A cada grup hi ha 12 infants o adolescents dinamitzats per un monitor de la Fundació Esplai de les Illes. La coordinació amb els serveis socials permet comprovar els resultats en el procés de millora d’aquests joves participants.
Escoltes Catalans organitza La Murga, un projecte de cooperació amb l’anomenat 4t Món, el dels nostres barris. La Murga vol sensibilitzar la població sobre el dret a un habitatge digne i el seu camp d’acció és el barri de Ciutat Vella de Barcelona, tot i que des de l’any passat també es fa una edició d’estiu a Lleida. Els participants són joves d’entre 15 i 17 anys que amb els seus monitors conviuen 5 dies amb veïns escollits des de Serveis Socials. Durant aquests dies, cooperen amb els veïns per millorar el seu habitatge i les condicions de vida, així com conèixer els seus problemes. Cada any hi participen 50 joves. A més del treball directa en les vivendes (pintura, reparacions...), el projecte inclou jornades de formació sobre el 4t món i busca generar una actitud crítica entre els joves sobre la degradació dels barris. La Murga també compta amb el conte “Una casa nova” per a infants de 6 a 10 anys inspirat en les seves experiències.
Davant la situació de crisi en què es troben moltes famílies, ja fa tres anys que el Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) organitza unes colònies socials, les colònies En Moviment, fent un pas endavant en la lluita contra l’exclusió social i en el seu compromís envers la infància vulnerable.
Amb l’objectiu de contribuir a garantir el dret a l’educació en el lleure de tots els infants, el MCECC va reeditar l’estiu passat aquesta activitat, pensada per a tots aquells infants i joves en situació de vulnerabilitat social que no havien pogut participar de cap altra activitat durant l’estiu i de la qual van poder gaudir 60 infants i joves becats per la Fundació Pere Tarrés. Tots ells, acompanyats per 10 monitors i monitores totalment voluntaris dels centres d’esplai federats. Per molts d’aquests infants, aquests dies van suposar un trencament amb la seva realitat quotidiana i per d’altres era el primer cop que podien anar de colònies. Poder jugar amb altres infants i joves de la seva mateixa edat, en un entorn educatiu, amb monitors i monitores que esdevenen el seu referent és una experiència essencial per al seu creixement com a persones.
L’esplai Junior Maria Medianera de València, que pertany a Juniors Moviment Diocesà, organitza cada mes de maig unes Jornades de portes obertes coincidint amb l’aniversari del centre. Tothom hi és convidat, i pares i fills hi acudeixen per gaudir dels jocs i activitats que s’organitzen durant el dia o per al sopar. Des de fa uns anys, però, l’objectiu de les Jornades ha variat, ja que amb la crisi ha augmentat la preocupació per les necessitats que veuen al seu entorn. Així van començar amb una ‘subasta de serveis’: els educadors s’oferien a rentar cotxes, cuidar nens o passejar gossos, a canvi d’un donatiu. Ara aquests diners es destinen als nens del centre, ja que han detectat que hi ha famílies que no poden assumir les despeses de les activitats de curs o dels campaments. Les activitats organitzades per aconseguir diners durant la jornada van des de vendre porcions de pastissos fets pels veïns a sopars solidaris o concerts. Els infants també preparen manualitats per fer una fira. Tot és poc perquè els nens, no només s’ho passin bé aquell dia, sinó també durant tot l’any.
Educació en el lleure Colònies