Equip de redacció d'Estris.cat
19.06.18
Funcions i tipologia de les vetllades
Temps de lectura: 3 minuts
En el context de l’educació en el lleure, coneixem amb el nom de “vetllades” totes aquelles activitats que es realitzen entre la posta de sol i el moment d’anar a dormir i en les quals tot el grup hi participa i aporta alguna cosa. En la foscor de la nit, les vetllades esdevenen espais privilegiats per a la tranquil·litat, el misteri, el silenci, la intimitat i el recolliment però també pel joc, la dansa, la música, el teatre i la diversió.
En aquest sentit, les vetllades compleixen diferents funcions o objectius que cal conèixer i tenir en consideració a l’hora de preparar-les:
Funció lúdica: la vetllada té valor de joc i cal aprofitar-ho i potenciar-ho.
Funció educativa: una vetllada ha de tenir uns objectius que s’han de respectar en la seva realització. És important aprofitar el potencial educatiu d’alguns elements de la vetllada com: l’alegria, l’actuació davant d’un públic, els continguts de les actuacions, la preparació prèvia, la creativitat o la figura de l’animador.
Funció de creativitat: les vetllades ofereixen una gran oportunitat perquè els infants i joves deixin anar la seva imaginació i la seva capacitat de creació.
Funció comunitària: la vetllada té una gran càrrega de companyonia pel grup. L’infant es desenvolupa a mesura que comparteix la vida amb els altres. Li cal, doncs, comunicar la seva experiència, expressar tot allò que pensa, sent i viu. Per això, s’han de tenir presents dos punts:
Un cop conegudes les diferents funcions que poden complir les vetllades, serà el grup de monitors i monitores l’encarregat de donar-li forma a aquest moment especial, sense perdre mai de vista la necessitat de sentir-se grup i compartir experiències que ens uneixin. A partir d’aquí, segons l’objectiu principal que es vol aconseguir amb el grup podrem diferenciar entre:
Vetllada de compartir:
La motivació està en el desig de passar una estona junts de manera informal.
Vetllada de discussió:
El seu objectiu és l’intercanvi d’opinions sobre un tema que pot estar relacionat amb el mateix grup o no. El debat pot ser estructurat o espontani. Serien exemples d’aquest tipus de vetllades: els fòrums a partir de pel·lícules, llibres o poesies, les reflexions, les revisions, etc.
Vetllada de diversió:
Inclouríem dins d’aquesta categoria les vetllades de jocs (d’interior, de nit, de por...); de gresca (recrear-se, deixar-se anar); actuacions sense lligam (sense esquemes ni directrius, quan algú vol surt i fa el número); dansa, cançons, balls i danses d’animació.
Vetllada de creativitat:
L’objectiu del grup és realitzar alguna cosa conjunta a través de l’expressió, la creativitat i l’espontaneïtat. Pot ser per subgrups o conjuntament.
Vetllada festa:
La necessitat del grup és celebrar un motiu concret (festa popular, costums d’un lloc o època o qualsevol altre motiu que considerem).
Vetllada ruta:
Es tracta d’una marxa de nit amb diferents etapes.