Mestra d'Educació Primària
09.09.19
L'esplai de 3 a 6 anys
Temps de lectura: 3 minuts
És evident que no només aprenem a les escoles, sinó que aprenem del dia a dia, de les persones que ens envolten, dels problemes que ens anem trobant i de com els anem superant.
I per això cal, des de ben petits, trobar els espais que ens ajudin a créixer, que ens presentin reptes, que ens emocionin i que catapultin les nostres potencialitats.
Doncs precisament per això, l’esplai és un lloc d’aprenentatge continu, on l’objectiu principal és desenvolupar hàbits i habilitats socials integrant tots els àmbits de la persona. És un lloc on ens desenvolupem física, mental, espiritual, moral i socialment de manera lliure, integral i harmònica.
I... per què no començar ja de ben petits?
L’esplai és un lloc, un espai, un grup, un conjunt de normes pensades exclusivament per als infants. Aquestes dinàmiques marquen un tarannà, una manera de fer i pensar que, quan abans s’hi enganxin, millor.
És important que des de petits aprenguin a relacionar-se amb els altres de manera positiva, vagin desenvolupant la seva autonomia i, a poc a poc, vagin configurant la seva persona com a ésser individualitzat.
Quan abans entrin en la “dinàmica de l’esplai”, abans agafaran confiança a aquell espai, a les persones que el formen i se sentiran més segurs. Això és molt important, perquè només quan se sentin segurs i amb confiança començaran a experimentar, a assimilar els hàbits, les normes i la rutina i a integrar-ho en la seva persona.
Entre els 2 i els 6 anys, el joc té un paper molt important en l’assimilació i la definició del jo. El joc passa de ser un element motor a introduir elements de simbolització (joc simbòlic). Jugar a “com si...”, per exemple: Dic a les nines que facin fila; sóc la mestra, etc. Al principi són estones de joc més curtes i, a poc a poc, van sent estones més llargues, més elaborades i planificades.
A l’esplai, els infants de 3-6 anys, pel fet d’estar en un context pensat i creat per a ells i envoltats d’altres infants com ells, poden més fàcilment passar de les activitats i jocs centrats en ells mateixos a una socialització creixent.
Els primers anys de vida d’un infant són molt importants per al seu desenvolupament perquè és quan s’estableix l’estructura de la seva personalitat i les bases per futurs coneixements.
Són uns anys on l’aprenentatge és constant i evolucionen a passes de gegant. Només cal veure el pas entre el moment previ a la parla i l’adquisició del llenguatge; entre no caminar i ser autònom en el moviment; entre no controlar els esfínters i adquirir-ne el control.
Com en totes les edats, és important tenir en compte i respectar els diferents ritmes de desenvolupament dels infants. N’hi ha que agafen confiança abans i n’hi ha a qui els costa més.
Doncs és per això que l’esplai (sobretot el grup de 3-6 anys) ha de contemplar totes les persones. El fet que sigui un espai més lliure ajuda a que puguin trobar més fàcilment el seu rol dins el grup. És important que tots s’hi trobin còmodes, que reconeguin l’esplai com a seu i estableixin un vincle afectiu i emocional amb la seva monitora o educadora.
Per acabar, cal tenir en compte que el monitor del grup dels més petits de l’esplai ha de:
Web Sortir amb nens: www.sortirambnens.com
Web Petit Explorador: www.petitexplorador.com
Web Tot nens: http://totnens.cat
Anem Preparats: http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/vacances_i_estades/organitzacio_i_notificacio_d_activitats/publicacio_anem_preparats/
* Article publicat a l'Estris 209 com a Manual.