Educador social i animador infantil
12.07.24
La preparació de la vetllada
Temps de lectura: 3 minuts
De vetllades se’n fan des de temps ancestrals i de tot tipus de formes, mides i tradicions. Rah-mon Roma, en el seu treball sobre la història de l’animació a Catalunya, imaginava com deurien ser aquelles primeres vetlles al voltant del foc, intentant que no s’apagués, explicant històries més o menys inventades que han arribat a ser moltes de les llegendes que avui en dia coneixem.
En la tranquil·litat i el recolliment de la nit, quan els colors i les olors canvien de forma i la foscor omple de màgia l’espai que ens envolta, trobem un moment únic d’experiències per a qualsevol grup de persones que es trobin en un temps i un lloc.
Les vetllades són espais ideals de participació, creativitat, cohesió, coneixença del grup, desinhibició i diversió, i permeten fer-ho a través de llenguatges multidisciplinaris com la música, el joc, el teatre, els contes, la dansa, l’expressió o l’astronomia, que faciliten que l’activitat s’adapti al màxim de gustos, inquietuds i habilitats personals.
La varietat en els recursos que utilitzem fa que la vetllada sigui més amena i capti l’atenció de més persones. Per això, cal disposar d’una bona motxilla de recursos i tècniques que podem aprendre en trobades amb el propi equip o amb monitors i monitores d’altres centres -compartint jocs, cançons, danses i activitats- així com escoltant la gran quantitat d’animadors infantils del país o formant-nos en cursos i tallers.
Sempre podem descobrir peces que seran un èxit a la vetllada i per a la nostra tasca com a educadors i educadores.
Però a banda de disposar d’aquestes eines, la preparació i planificació de la vetllada ens aproparà en l’assoliment de la nostra tasca educativa i s’ajustarà a les necessitats i peculiaritats del nostre grup d’infants.
L’estona de vetllada acostuma a seguir un ritme d’intensitat diferent durant el temps en el qual es desenvolupa, i la podríem separar en tres parts:
1. L’inici de la vetllada és el moment per anar enganxant el grup, on tothom s’hi pugui sentir inclòs i còmode, la intensitat ha de ser ascendent, començant de forma suau amb el grup i anar accelerant a poc a poc el ritme.
2. El segon moment és el de màxima intensitat, on el grup està totalment immers i motivat, és un bon moment per deixar espai a la improvisació i fer partícip tothom.
3. Finalment, guardarem una estona del temps previst abans de finalitzar l’activitat per relaxar el grup i aconseguir baixar el ritme accelerat que portem cap a un de més relaxat, que acompanyi el grup a l’estona d’anar a dormir i descansar. És l’estona per fer aquelles activitats més tranquil·les però també aquelles que tenen un caire més reflexiu, és un bon moment per recollir les vivències que s’han viscut durant el dia.
La coneixença del grup de monitors és clau per a l’èxit de la vetllada. Hem d’aprofitar les habilitats que té cada membre de l’equip. Segur que hi ha qui explica molt bé els contes, els que toquen la guitarra o els que saben molts bons jocs. A més, serà indispensable un equip motivat, amb energia i ganes de donar el millor de si mateix a la resta del grup i que tingui la confiança necessària per desinhibir-se i trencar el gel.
Emmarcar la vetllada dins el centre d’interès que guia el casal, les colònies o els campaments fa que aquell moment tingui encara més força. Incorporeu la vetllada en l’eix d’animació del campament, o decidiu un tema que englobi l’estona de la vetllada, per tal de captar més l’atenció i desenvolupar la imaginació.
Creeu un ambient que pugui potenciar encara més l’element màgic de la nit. Utilitzeu petits tocs d’il·luminació, de so, de fum i de decoració, entre d’altres. Recordeu que, malgrat que els pressupostos siguin limitats, sempre es pot fer ús de l’enginy i la creativitat.
La decoració de l’espai, aportant elements que relacionin la temàtica de que tracta la vetllada, enriqueix encara més l’activitat i la seva preparació és una bona forma per implicar i fer partícips els infants. Aprofiteu per vestir-vos també en relació al tema escollit.
Cal tenir present, que l’experiència que es viu en una vetllada és el resultat de l’equilibri entre la tècnica, l’espontaneïtat i la motivació de cadascun dels membres del grup, utilitzeu aquests elements en la mesura que us sentiu més còmodes per tal que sigui un moment únic on tothom s’hi senti a gust i es faci partícip.
Tot i la importància d’una bona preparació de la vetllada, cal deixar espai a la vivència particular del grup i a la improvisació, per tal que tothom sigui protagonista i tant infants com monitors i monitores puguin aportar el seu gra de sorra.
És bàsic que en un col·lectiu com pot ser un centre d’esplai, tothom tingui l’oportunitat de participar i que no ens deixem mai ningú, per tant, si aconseguim que els membres de l’esplai s’involucrin en les activitats d’una manera activa, educarem en la responsabilitat de sentir-se part d’un objectiu comú on tothom hi és indispensable i imprescindible.
Com qualsevol altra activitat que es realitza en el transcurs d’una colònia, campament o casal, la vetllada és un moment important al qual s’hi han de destinar uns recursos i una preparació per tal de gaudir, transmetre i fer partícips cadascun dels membres del grup.