OPINIÓ

Vero Palasí

Educadora Social i tècnica de DIDANIA

17.12.19
El lleure educatiu com a element d'inclusió

Temps de lectura: 3 minuts

L'Ahmed, en Manuel, la Valentina, el Kavir, la Nala, el Yan ya, la Katia, l'Andryusha, la Maria, la Jia li, la Lola i en Magí comparteixen la classe de 4t de primària de l'escola pública del barri. Però no tots tenen l'oportunitat de poder participar en les activitats d'educació en el lleure organitzades per les diferents entitats del territori. 

La desconeixença del projecte, la desconfiança de les famílies, les dificultats en l'idioma, la manca de recursos econòmics, són alguns dels motius pels quals no tots els infants poden accedir a activitats de lleure educatiu. 

Participar d'espais d'educació en el lleure proporciona als infants viure en espais més lliures on són ells mateixos sense tenir la pressió que poden trobar en altres espais educatius a més de tenir l'oportunitat d'aprendre jugant en espais únics d'aprenentatge i en contacte amb la natura. L'educació en valors i el treball de cadascuna de les dimensions dels infants és clau en el procés i això els portarà a ser persones més autònomes, responsables i a crear uns vincles especials amb altres infants. Els monitors i les monitores, mitjançant l'acompanyament, són i seran claus en el procés de creixement personal en l'autoestima i en la seguretat adquirida pels infants. 

Quan parlem d'infants, adolescents i joves migrats facilitar l'accés a aquests espais és encara més important. El passat mes d'octubre va tenir lloc a la ciutat de Barakaldo el primer Congrés Internacional d'Educació en el Lleure. Allà vaig poder escoltar les aportacions de Rocio Calvo, professora associada de l'Escola de Treball Social del Boston College. El seu treball se centra en el paper dels serveis públics per a la integració de les persones adultes migrades i els seus fills en les comunitats d’acollida. En la seva ponència la Dra. Calvo exposava resultats clars sobre els beneficis que aporta l'educació en el lleure a aquests infants: millora dels resultats acadèmics, millora de la motivació, millora de la capacitat de resiliència, trencament de barreres de socialització fruit del no coneixement de normes culturals no escrites. 

La participació en activitats de lleure proporciona beneficis als infants, tant per aquells que acaben d'arribar a la ciutat com pels que no han viscut processos migratoris. El lleure és un marc idoni per treballar des d'una perspectiva intercultural. És a dir, entenent la cultura com allò que sorgeix fruit de la interrelació i el diàleg entre les diverses cultures que conviuen. Això és així, entre altres motius, per la dimensió local i comunitària i per les relacions informals que s'estableixen en els espais, aspectes que faciliten l'arrelament en el territori i un major sentiment de pertinença. El fet de tenir persones de diferents cultures enriqueix la vida en comunitat, l'intercanvi de valors, coneixement  de la llengua, cultura, religions, gastronomia. La relació intercultural aporta una visió positiva i un reconeixement de la diversitat cultural, una visió critica en relació a la discriminació fonamentada en l'origen de les persones, un millor coneixement sobre la pròpia cultura i la de les companyes i companys, una transformació personal i col·lectiva amb un major sentiment de pertinença i una millor vinculació a la comunitat. 

Finalment, destacar la importància del treball en xarxa amb tots els agents educatius: escola, família, centre d'esplai, serveis socials, per tal de poder oferir un millor acompanyament als infants. El treball amb famílies és un aspecte clau en el procés, és important preparar un bon pla d'acollida facilitant un acompanyament individualitzat als infants i a les seves famílies.

 

* Article publicat a la revista Estris 225 (gener del 2019).

ETIQUETES

Vulnerabilitat Educació en el lleure

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: