Directora del centre EINES
30.09.19
Normes i límits. Assenyalar el camí que farem plegats.
Temps de lectura: 3 minuts
Un dissabte de tardor, un monitor de l’esplai fa una pregunta al grup d’infants: “Nois i noies, per a què serveixen les normes?”
El Blai, sense gaires dubtes, diu: “Uf! Està clar! Les normes són les coses que no es poden fer. I que si fas et castigaran”.
L’Elsa alça la mà i diu: ”A la meva escola m’han explicat que les normes serveixen per organitzar-nos, per saber què hem de fer i què no, per poder saber com funciona un lloc o un grup i així poder estar tots bé”.
No trobaria una definició més planera, complerta i encertada que la de l’Elsa. I com fa entreveure la resposta del Blai, malauradament les normes encara són escrites i pensades, moltes vegades, com un llistat de prohibicions.
"Les normes haurien d'estar redactades explicant què es vol aconseguir amb cadascuna d'elles".
El sentit essencial de la normativa és construir un marc que ens orienti tant als nens com als educadors: Aprendre a conviure junts, tenir hàbits saludables, afrontar els conflictes escoltant i dialogant... Les normes concreten accions que fan possible aquests objectius i .
Per exemple: No és el mateix dir “no es poden portar mòbils a l’acampada” que dir “conviurem junts i per tant no es farà ús del mòbil”. O dir “està prohibit portar dolços” que dir “menjarem de manera saludable i per això no es poden portar dolços” o en grup de joves, consumir tabac o altres drogues.
"El sentit essencial de la normativa és construir un marc que ens orienti tant als infants com als qui eduquem".
Posar normes i límits clars que organitzin el grup, a més de ser una qüestió educativa, són una qüestió emocional essencial. El desconcert i la manca de límits genera molta inseguretat i infelicitat a nens i a joves, que es senten millor amb educadors que vetllin amb autoritat emocional i educativa.
* Article publicat al Centre d'Interès de la revista Estris 219.