OPINIÓ

Àlex Moreno

Graduat en Dret i doctorand (UAB). Membre del Consell Directiu del MCECC

04.02.19
Per què és necessària una bona gestió?

Temps de lectura: 3 minuts

Quan un director de centre sent als mitjans audiovisuals les paraules lleis, normativa o regulació li pot venir al cap aquella expressió de “fer papers” i una sensació de mandra. Aquesta sensació es fa encara més notable quan parlem de l’esplai. El director/a del centre, acostumat a preparar només activitats, ara ha de fer el canvi de xip i preocupar-se de complir la ràtio, tenir les assegurances al dia, els pressupostos correctament i un llarg etcètera de funcions sobre gestió. Però tot això... és realment necessari? La resposta és fàcil: SÍ! Conèixer la normativa que rodeja les activitats del centre, a part de ser necessari, és vital per al seu funcionament òptim i, en definitiva, el director/a no deixa de vetllar per l’educació dels infants i joves de l’esplai. Però anem a pams. Cal perdre aquesta por a la gestió i a la normativa, ja que és l’aliat perfecte del responsable de l’esplai. 

Quan comença el curs, el director/a de centre, o l’equip de responsables, estableix una sèrie d’objectius a perseguir al llarg del curs. Un cop establerts els objectius, el que cal és baixar un grau i veure com aconseguirem aquests objectius, donar-los forma i dotar-los de recursos. I és aquí on la gestió del centre juga el seu paper més important: la gestió no deixa de ser el camí a través del qual els directors acompleixen tots els objectius, el com gestionen totes aquestes metes que s’han proposat. Aquest és un procés natural que tots els directors de lleure han de veure com a propi, fer-se’l seu, a la seva mida... però l’han de fer, ja que sense una bona gestió o sense la normativa clara, serà molt difícil arribar a tot allò que l’esplai es proposi. Posem un exemple clar: un bon pressupost permet donar una imatge de serietat, de maduresa i de rigor a les famílies de l’esplai, però alhora permet tenir clara quina és la quantitat de diners que ens podem gastar per una determinada activitat. Aquí podem veure objectius com ser eficients, transparents o mostrar maduresa i rigor davant les famílies de l’esplai. A aquests objectius se’ls ha donat forma, a través de la gestió econòmica, i recursos (pressupostos clars, entenedors i reals) i aquesta suma porta a, per una part complir amb la normativa, i per l’altra part, permet avançar com a directors/es o equip de responsables, buscant una gestió eficient i madura i responsable amb la tasca que hem decidit assumir. 

En definitiva, hem de veure la normativa i la gestió del centre com els aliats dels responsables dels esplais, ja que són els instruments de què disposen per tirar endavant el centre. Aquesta és la clau de l’èxit i el “kit de la qüestió”, perquè la gestió i la normativa són les eines necessàries que el responsable s’ha de fer seves, conèixer-les i treballar-les. El perquè de la gestió del centre és, precisament, esdevenir eines al servei dels objectius marcats pel director/a. Per això cal que es perdi la por a assumir responsabilitats i que s’entengui que la gestió i la normativa seran sempre els companys de viatge del director del centre, i no s’han de veure pas com una càrrega o un problema.

Al igual que es fa amb una flor, que se la cuida, se la rega, es mira què s’hi pot fer, se la protegeix, etc., els directors dels centres han de fer el mateix amb la gestió. El centre al principi de curs podria ser la planta, encara sense flor, tot just començant el seu procés de creixement. És una flor que s’ha de cuidar, s’ha de veure com es vol fer créixer i cap a on es vol arribar. Llavors, si s’entén al centre d’esplai com la flor, s’ha de veure la gestió i la normativa com a totes aquelles eines que en permetran fer gran la flor, que arreli fort i que floreixi amb uns colors espectaculars. Perdem la por a la gestió del centre i de la normativa i fem que floreixin amb força tots els centres. 

ETIQUETES

Esplai

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: