OPINIÓ

Pep Casanova

Docent de la Fundació Pere Tarrés

11.06.21
La salut emocional dels monitors i monitores

Temps de lectura: 2 minuts

En poques setmanes s’inicien les activitats de lleure d’estiu que es caracteritzen per ser més intenses i dinàmiques amb jornades més llargues i on es requereixi més implicació. En aquest context, la salut emocional de l’equip de monitors/es tant a nivell grupal com individualment és una prioritat en la nostra tasca educativa. Recordem que els monitors/es som un exemple als infants i també famílies. Com resolem els nostres conflictes, quina motivació podem mantenir el llarg del casal o esplai, com ens tractem a nosaltres mateixos/es o als altres, el nostre ordre personal, entre altres, es reflecteix d’una forma o altre a la nostra tasca i a les persones amb les que treballem.

Hi ha alguns aspectes que podem tenir en compte per cuidar-nos a nivell personal i emocional que apareixen de forma més o menys explícita en equips d’educadors/es en el lleure:

  • Implica’t! Destacar la importància de la implicació de monitors/es amb les activitats. Fem referència a aquí tant a nivell individual com a nivell de grup. Tenir i mantenir una motivació per la tasca que realitzem és important també pel nostre equilibri psicològic. Cal buscar i renovar la motivació i l’entusiasme buscant coses diferents, sent creatius, buscant suport i relació amb la resta de l’equip, compartint experiències...

Per altra banda, és important saber fins on arriba la nostra tasca, i més amb les circumstàncies actuals. Cal diferenciar què ens correspon a nosaltres i què correspon a altres professionals o altres agents educatius com la família o l’escola. Hi ha algunes persones que poden sobre implicar-se emocionalment i laboralment amb aspectes que no li corresponen sigui per competència professional o pel tipus de tasca que realitzen. Buscar el suport i opinió de l’equip i sobretot de la coordinació ajudarà molt en aquestes situacions.

  • Fuig de les comparacions! Un altre aspecte important que passa, de vegades de forma molt encoberta als equips: la competitivitat entre monitors/es. És important saber que cada persona te unes qualitats i s’han de saber valorar tant les pròpies com les dels demés. Cal deixar-se de comparar negativament amb les altres persones, ja que és una font de tensió i competitivitat que apareix de forma molt “disfressada” amb tot tipus de conflictes. Si ens hem de comparar amb altres persones és millor comparar-se per aprendre’n en comptes de generar rivalitat. Centrar-se en la nostra tasca amb les infants i gaudir-ne amb ells/es serà un bon inici per rebaixar aquestes tensions i rivalitats, ja que no estarem tant pendents d’altres persones o de petits detalls.
  • Deixem d’exagerar petits detalls! En els detalls està la perfecció i l’excel·lència en les nostres accions i el nostre treball, però cal donar-li la importància que té en cada context en concret. De vegades cal prioritzar certs aspectes sigui per temps, per recursos o altres circumstàncies. El que és important és no desanimar-se o enfadar-se perquè algú ha canviat un detall de l’activitat o perquè un material no és exactament el que necessitàvem. També en relació als detalls és tenir paciència i no enfadar-se o exagerar petits errors de companys/es ja que això pot derivar en rumors o crítiques injustes que generen mal ambient. Cal dir el que pot millorar una persona o coses que no s’han fet bé però és molt diferent de sobredimensionar errors o descuits tant propis com d’altres persones, que pot generar conflictes personals disfressats de conflictes professionals.
  • Dosifica’t! Especialment en les activitats més intenses. Com hem dit anteriorment és important la implicació per mantenir la motivació i l’entusiasme, però sobretot en les activitats de casals o a les colònies és important dosificar les forces. 5 setmanes de casal o 15 dies de colònies 24 hores és temps i intens pel que cal dosificar el “donar-ho tot” d’inici, millor donar-ho gairebé tot i deixar-se forces per les últimes setmanes o dies que estarem més cansats/des i així no cremar-se a nivell físic i anímic durant la fase final de l’activitat, sobretot si apareixen imprevistos durant l’activitat que ens podrien sol·licitar molta energia i dedicació.
  • Aprofita els descansos! En el cas que la nostra motivació sigui molt alta, és possible que a l’inici utilitzem els descansos per preparar activitats, cosa que està molt bé. Però cal també saber desconnectar, i utilitzar els descansos per airejar-nos, per conèixer als companys/es fora de l’entorn més laboral, i en ocasions compartir amb algun/a company/a dels problemes que hem tingut durant el dia o demanar opinió o consell sobre alguna situació difícil. Aprofitar i gaudir dels descansos i compartir amb els companys/es crea clima d’equip, ajuda a les persones de rebaixar les tensions i a veure les dificultats o conflictes de forma més objectiva, cosa que ajudarà a gestionar-les molt millor evitant o rebaixant l’estrès emocional.

Fins aquí aquests breus però útils indicacions per gaudir al màxim de les nostra tasca educativa aquest estiu i també durant tot el curs si és el cas. Des de la Fundació Pere Tarrés posem especial accent a través de la formació i càpsules de coneixement en la salut emocional dels equips de monitors i monitores és per això hi ha a la disposició de les persones interessades formacions específiques en resolució de conflictes, gestió emocional entre altres propostes rellevants per a educadors, educadores i persones coordinadores d’activitats de lleure i educatives en general.

ETIQUETES

Educació en el lleure Estiu Monitors

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: