Mestra d'educació infantil i primària, pedagogia i monitora d'esplai
01.07.19
Una família, una realitat
Temps de lectura: 3 minuts
La societat ha anat canviant i a les últimes dècades la família ha evolucionat tant en estructura com en composició. L’aparició de noves formes de pensar i de valors que substitueixen als establerts per la família tradicional donen pas a tipologies de famílies cada cop més dinàmiques i variants. Aquests canvis han influenciat especialment en les funcions educatives i socialitzadores de la família, de l’escola i d’altres agents educatius com l’esplai.
El desenvolupament dels infants es veu àmpliament influenciat per tot el que té lloc dins de la família. No podem oblidar que la família és el principal context en què es desenvolupa l’infant i on es produeixen els principals processos de socialització.
En l’actualitat, l’esplai es troba amb una diversitat de famílies que varien del que coneixem com a família tradicional (agrupament nuclear format per pare, mare i fills/es comuns). Cal destacar que les parelles es casen menys i més tard; cada cop hi ha més famílies amb un únic fill/a; és més natural relacionar-se/conviure amb avis o altres familiars; hi ha facilitat per separar-se i/o divorciar-se; el nombre de llars monoparentals és major, entre moltes altres opcions.
Una família amb pares separats pot decidir portar l’infant a l’esplai un cap de setmana sí i un no; una família de mares homosexuals pot no sentir-se inclosa quan la fitxa d’inscripció no acull la seva opció familiar; un infant sense pares potser no encaixa a la festa familiar... Per tant, quina hauria de ser la resposta de l’esplai?
"Si esplai i família segueixen un mateix camí i col·laboren entre ells, els infants trobaran sentit en el que fan"
És necessari que coneguem les diferents realitats i actuem en funció d’aquestes perquè no hi hagin discontinuïtats entre família-esplai. El potencial de l’esplai augmentarà si existeixen relacions complementàries i constructives amb la família. D’aquesta manera és important que des de l’esplai es procuri:
La consecució d’accions que fomentin una bona relació entre família i esplai comporta també beneficis pels propis infants. Aquests necessiten trobar coherència en les coses que passen en cadascun dels contextos dels quals participen. Així doncs, si esplai i família segueixen un mateix camí i col·laboren entre ells, els infants trobaran sentit en el que fan. A més a més, tindran un visió positiva tant de casa com de l’esplai i d’aquesta manera obtindrem una millora en l’actitud, l’autoestima i el comportament.
En resum, hem d’estar oberts/es a totes les tipologies familiars amb les quals ens puguem trobar, entendre que la realitat canvia i que hem de esforçar-nos per conèixer el que passa al nostre voltant i, d’aquesta manera, poder donar respostes adequades a les necessitats dels nostres infants i joves.
*Article publicat al nº 217 de la Revista Estris – novembre 2017