Equip de redacció d'Estris.cat
27.02.20
Com utilitzar les xarxes socials a l’esplai o al cau
Temps de lectura: 3 minuts
Els últims anys, les xarxes socials s'han convertit en un mitjà de difusió essencial per a molts col·lectius. Les entitats i grups de lleure també veuen en aquestes xarxes una oportunitat per donar a conèixer els seus projectes, activitats i la importància de l'àmbit educatiu no formal. Però per aprofitar aquest potencial de la millor manera, han de traçar una bona estratègia i marcar unes pautes d’ús que els permetin complir els seus objectius marcats.
Abans de crear el compte del centre d’esplai o agrupament en una xarxa social hem de plantejar-nos què volem comunicar-hi. Sense uns objectius establerts, serà impossible tractar d’acomplir-los. Us plantegem possibles objectius orientatius que podeu marcar-vos o triar:
Abans d'iniciar qualsevol activitat en xarxes socials és important saber quines són les pautes més recomanables per utilitzar-les com a eina de comunicació:
Una vegada planejats els objectius de la nostra comunicació en xarxes socials, serà el moment de triar a través de quins canals ho farem. Cada xarxa social té particularitats que determinaran en gran part el tipus de missatge i l'objectiu marcat. No és recomanable que vinculeu o automatitzeu la publicació simultània en diferents xarxes. En funció del seu ús, una xarxa ens funcionarà millor per a un tipus d'objectiu i una altra xarxa per a un altre, o millor per a un tipus de públic/target que per a un altre, atès que unes xarxes ens permetran ser més descriptius, altres més concrets, o més visuals, arribar a un sector de lectors més jove o més adult, etc. Coneguem algunes d'aquestes particularitats:
Facebook: Podríem dir que és la xarxa social total, i la més utilitzada. A l’hora de crear un perfil per al nostre centre, és important recordar que no podem crear un perfil de persona, sinó una pàgina com a entitat. La seva versatilitat permet que sigui un canal perfecte per difondre les nostres activitats i projectes, emetre missatges més institucionals, compartir imatges, donar informacions i generar molta comunitat. És un bon canal per comunicar amb pares i famílies.
Publicar a Facebook
Els missatges que publiquem a Facebook poden ser més extensos que en d’altres xarxes com Twitter o Instagram, però han de mantenir l'interès del públic. Per augmentar el nostre abast, mirarem de citar usuaris o pàgines en el missatge (utilitzant l’@) o bé etiquetant en les imatges). També podem utilitzar etiquetes o hashtags (#), si bé el seu ús és menor que a Twitter.
Exemple:
Avui el nostre grup de joves ha visitat la Residència d'Avis (citant la seva pàgina de Facebook si en té) amb la qual mantenim una estreta relació gràcies a un projecte intergeneracional molt enriquidor.
#joves #joventut #societat #terceraedat #intergeneracional #lleure #tercersector
Al final també podem incloure i citar d’altres entitats, residències, ajuntament, etc. que puguin estar interessades en la publicació. Tot això, amb una imatge del projecte i amb els permisos de drets d'imatge pertinents si hi ha menors a les fotografies.
Twitter: Molt diferent a Facebook, ens ofereix un format de missatge molt més curt. Interessant per generar sinergies i contacte amb d’altres entitats i organismes en clau més institucional. Quan organitzem un esdeveniment o acte, per ampliar-ne més la difusió, és interessant generar i coordinar un hashtag (#) i que tothom utilitzi el mateix.
Publicar a Twitter
Disposem de 140 caràcters per emetre un missatge concret. És interessant, sempre que puguem, compartir un enllaç a un article del nostre blog, a un article interessant que volem difondre, etc. També és important incloure-hi una imatge, tot i que no és imprescindible, on a més podem esmentar fins a 10 usuaris afins a la informació per tenir més abast sense que això ens faci disminuir el nombre de caràcters disponibles.
Exemple:
Participem a l'#AGO2017 d’@esplaisMCECC (citat) per reflexionar sobre l’educació en el lleure. #lleure #educació #infància #joventut #esplai
En aquest cas adjuntaríem una imatge de l’assemblea i podríem citar-hi el MCECC i les diferents zones i esplais que hi han participat.
Instagram: Una xarxa social totalment visual que ens permetrà mostrar amb imatges i vídeos breus activitats i projectes de l’esplai o agrupament.
Publicar a Instagram
La imatge i el vídeo seran la base de la nostra publicació, és a dir que han de ser el més atractius possible. Podem utilitzar filtres senzills amb la mateixa aplicació de la xarxa social. El missatge, preferiblement, ha de ser breu, i les etiquetes o hashtags els ficarem al final. A més, ara ha incorporat l’opció de publicar vídeos en directe, una opció molt interessant per difondre les nostres activitats.
Exemple:
Us deixem el cartell de presentació del Festival de Cinema Solidari que celebrem el cap de setmana vinent. Els fons aniran destinats al nostre camp de treball d'estiu a Sengal, us hi esperem!
#cinema #solidaritat #lleure #campdetreball #estiu #Senegal
Youtube: Un espai audiovisual on compartir vídeos dels nostres projectes i activitats. És una de les xarxes socials que ens permet donar més viralitat a les nostres accions.
Publicar a Youtube
A més d’un vídeo atractiu, és important incorporar un missatge descriptiu del mateix i completar els camps que la xarxa social ens permet perquè així estarem més ben posicionats en cercadors com Google.
Exemple:
Aquest és el resultat del flashmob de motivació per participar a la Jamborinada. Pugeu el volum i gaudiu-ne!
Snapchat: Si bé en els seus inicis es podia considerar una eina de missatgeria instantània, l'aplicació és actualment una xarxa social en tota regla en la qual els usuaris comparteixen principalment vídeo, imatge i text. Una eina interessant i molt visual per compartir amb llistes privades d'usuaris i molt seguida pels adolescents.
Whatsapp: Una altra aplicació que inicialment tenia la funció de missatgeria i que s'ha convertit en una xarxa social potent (adquirida per Facebook), tant per a la comunicació interna com externa. Amb Whatsapp tenim l'opció de compartir missatges, imatges i vídeos amb persones i grups tancats. Cal fer-ne un ús mesurat, però són útils els grups formats per les famílies o els monitors.
Com a últim i important punt, i en referència a la coresponsabilitat de la qual parlàvem a l'inici, hem d’utilitzar correctament les imatges, sobretot les que inclouen menors d'edat del nostre centre o d'altres àmbits. Us recordem algunes recomanacions:
* Article publicat a la revista Estris 212 (desembre 2016).