OPINIÓ

Josep Oriol Pujol i Humet

Director General de la Fundació Pere Tarrés

03.08.18
Valors als peus del Cadí

Temps de lectura: 2 minuts

Dimarts de juliol. Visita a mitja tarda a les colònies a Bastanist on participen uns noranta nens i nenes de Guissona, Bellvís, Agramunt, Castellserà... Arribem ben just mentre expliquen un joc. Cal fer uns grups, agafar una bandera, es fixen els límits dels plans i bosc per on es poden amagar, si troben algú l’han d’agafar per l’espatlla i dir... “però només posar la mà sobre l’espatlla, no agafar-lo per la roba o tirar-lo per terra”. Els infants s’impliquen, tots, de totes les edats, corren entre prats d’un verd esclatant.

Donem un volt per la casa, ordre en la sala de materials, en la de monitors, els dormitoris raonablement endreçats, el calçat en uns prestatges. L’endemà marxen d’excursió dos dies. Els petits a un bosc relativament proper, els mitjans creuaran la vall, preveuen dormir a Aransa i pujar el Puigpedrós. Els grans, a través del pas dels Gosolans, preveuen l’ascens a Penyes Altes del Moixeró. Seran caminades d’hores per la Cerdanya, sortiran aviat per estalviar-se la calor de ple dia. Hi ha refugis previstos per si plou a les tardes. Podríem seguir relatant una colònia relativament normal. 

De fet res era extraordinari, o sí? Els nens i nenes, els adolescents participants se’ls veia molt feliços, actius, implicats. El joc tot i ser competitiu tenia unes normes prou complexes que es respectaven, i el més important, es respectaven entre ells. El joc, el bon dia, les excursions afavorien contemplar una natura extraordinària. L’ordre, les indicacions, afavorien la convivència. Caminar els permetria compartir estones de diàleg, esforç, fites assolides. A través d’unes activitats ben pensades i conduïdes interioritzaven el respecte, l’ordre, l’amistat, la sensibilitat pel medi, la integració... 

En el bona nit feien seva la contemplació, l’estima, el perdó a través d’uns escrits breus disposats en una urna-capsa de sabates. L’equip de monitors de Bastanist, Mossèn Ramon, són un exemple dels valors que tots voldríem educar sense sermonejar ni fer grans reflexions. La vida, als peus del Cadí, durant aquells quinze dies de colònies, representava els valors del projecte educatiu fets quotidià.

ETIQUETES

Colònies

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: