Participants: Grup de joves d’entre 16 i 18 anys
Edats:
Joves (16 - 18 anys)
Espai: Irrellevant
Durada: 1 hora
Descripció:
Tot i parlar català, com és que sovint no ens entenem? Parlem tots el mateix idioma?
Introduïm la diferència entre el codi restringit i elaborat i ho comentem amb un parell d’exemples.
Podem dir a tall d’exemple: D’aquestes dues intervencions, quina fa ús d’un codi restringit i quina d’un codi elaborat?
Davant d’una situació concreta en què un nen no vol menjar els pares diuen:
Podem compartir amb el gran grup diferents situacions personals on a casa seva es fa ús d’un codi o un altre, i perquè. També podem obrir el debat sobre quin creuen que és el codi que es prioritza a les escoles o àmbits formals i què passa amb aquells infants que només fan ús del codi elaborat a espais formals però mai a casa. Tenen les mateixes oportunitats socials?
Els joves s’agrupen de 4 en 4, per trobar, entre tots, diferents justificacions o explicacions que pertanyen al codi que coneixem com a restringit. Aquestes explicacions poden ser correccions dels seus pares, frases fetes que pertanyen a la tradició popular.
Cada grup haurà de transformar com a mínim les 4 intervencions identificables amb el codi restringit en un codi elaborat. Amb el gran grup podem compartir com els diferents grups han treballat i han canviat les diferents intervencions.
Avaluarem les intervencions dels alumnes en el debat inicial i les intervencions finals després d’haver sentit tots els exemples dels diferents grups. D’aquesta manera podrem avaluar com són de flexibles en el seu pensament i si han pogut observar paral·lelismes entre els diferents codis i les seves experiències personals.
Intervindrem sempre a través de preguntes que qüestionin les seves creences, sense judicis ni afirmacions de les seves realitats personals. Acostant-los sempre a una estructura de pensament més elaborada però construïda partint de les circumstàncies personals. Podem dir per tant, que s’avaluarà el procés i el camí endavant de cada alumne en el seu pensament, no pas la capacitat del moment d’entendre com funcionen els codis presentats.