Recés de la precolònia

Recés de la precolònia
Autor: Centre d'Esplai Sant Ignasi de Loiola

Participants: Equip educatiu


Edats:
Monitors/es


Espai: Tan interior com exterior


Durada: Una hora i mitja

Descripció:
Abans de començar les reunions de colònies i campaments farem una trobada-recés per donar sentit a allò que prepararem i viurem.

Objectius

  • Descobrir la importància d'alguns mitjans educatius.
  • Saber descobrir perquè fem allò que fem; el sentit de la nostra activitat d'estiu.


Material necessari

Per a la realització de la trobada-recés, no cal material específic.

Introducció

Volem fer aquesta activitat en clau de pregària, imaginant com cantaria Jesús el nostre estiu. Explicant prèviament que són les benaurances, convidem a l’equip a escriure les benaurances de l’estiu.

Desenvolupament

1. Podem imprimir aquest document en A3 i penjar cada full en una sala diferent. També hi deixarem un sobre amb les mateixes instruccions impreses en A6 i una pega de barra perquè cada monitor/a les pugui enganxar a la llibreta tots els racons.
2. Farem grups de 4 monitors/es i a poder ser els anirem barrejant a cada racó, tot i que sempre hi haurà algú que es repeteixi. Així, en compartir el diàleg serà enriquit per la trobada de monitors/es barrejats/es, de més joves i més grans.

L’activitat i el seu lloc

L’entorn

Els nens i nenes i els adolescents

L’equip de monis

El Transcendent

Jaume

Pep

Maria

Marta

Jaume

Pep

Maria

Marta

3. Deixarem 15 minuts per racó. Un/a monitor/a llegirà el full i deixarem un temps per rumiar. Després el deixa un temps fer ressonar el que pensa cadascú del que diu el text. Abans de canviar de racó cada monitor/a apunta a la llibreta les dues benaurances i les completa en referència al tema treballat.
4. Podem acabar en un cercle gran i compatir com ha anat. Un cop compartit el ressò de l’activitat farem junts una pregària de les benaurances llegint cadascú una de les benaurances que ha escrit.

Les activitats i el seu lloc

(la casa i el terreny d’acampada)

L’austeritat és un dels trets més significatius de les activitats d’estiu. Lluny dels luxes que ens tenen entretinguts en el dia a dia, a l’estiu, per uns dies, tastem un estil de vida senzill.  La casa, les tendes, les mateixes activitats es fan lluny de l’espectacularitat de mitjans. Amb recursos ben senzills aprenem tot jugant.   Els nens i nenes hi posen de la seva part, i estiren la història que presentem en el centre d’interès amb la seva imaginació

Austeritat, imaginació... quines altres coses estem cridats a descobrir del lloc que ens acull i de les activitats que farem?

  • Feliços els infants que/quan... perquè...
  • Feliços vosaltres monitors/es que/quan... perquè...

L'entorn

Contemplar vol dir obrir els sentits a l’amor de Déu present en la història, és a dir, veure la creació i la història personal i del món com un regal, com una cosa que rebo i de la qual en tinc cura.  L’estiu ens dona l’oportunitat d’obrir els sentits a la Natura, al regal meravellós de la creació. Però qui ens ensenyarà a cultivar aquesta sensibilitat per descobrir la bellesa d’aquest món? I un cop descoberta aquesta bellesa ens hauria d’alarmar veure que la creació viu amenaçada: sequeres, degradació, brutícia i contaminació, desaparició de geleres, d’espècies...

Tanca els ulls i escolta 30 segons aquest so

Contemplar, participar de l’educació per la cura de la casa comuna... Què podem aprendre de la Natura que ens acollirà aquest estiu?

  • Feliços els infants que/quan... perquè...
  • Feliços vosaltres monitors/es que/quan... perquè...

Els nens i nenes i els adolescents

El Servei és sinònim de l’amor, que, segons Ignasi de Loiola, cal posar-lo més en les accions que en les paraules. És la invitació a no quedar-se com a espectador, sinó a contribuir a la gestació d’una nova societat.

La nostra acció com a monitores i monitors és una acció de servei. És a dir, una acció gratuïta i que se sap transformadora, perquè a través de l’educació en el lleure a infants, adolescents i joves volem contribuir a la millora de la societat.

Malauradament la sort dels infants és diferent. Quan pensem amb els nens i nenes cal que pensem per tots ells i no només per a uns quants.

Com serà l’estiu d’aquests infants?

Què volem transmetre als nostres infants aquest estiu?

  • Feliços els infants que/quan... perquè...
  • Feliços vosaltres monitors/es que/quan... perquè...

L’equip de monitors/es

L’equip de monis és un dels mitjans educatius clau de l’esplai i de les activitats d’estiu. La nostra edat, el nostre fer creatiu, el nostre ser proper... fan que siguem per als nois i noies uns referents. A més, entre nosaltres es forja una amistat intergeneracional molt bonica.  I com una caixa d’eines cadascú aporta d'allò que sap i del que és. A l’estiu per uns dies ho donem tot.

Referents, amistats i vincles intergeneracionals, talents diversos...

Què puc aportar jo en aquest equip?

Què espero de la resta de companyes?

  • Feliços els infants que/quan... perquè...
  • Feliços vosaltres monitors/es que/quan... perquè...

El Transcendent

A Déu ningú l’ha vist mai, però qui estima coneix Déu, perquè Déu és amor.  Aquestes paraules de la Carta de sant Joan ens diu que Déu és dinamisme, relació, acció amorosa.   La vida per a moltes persones està mancada de sentit perquè no poden tastar aquest amor. Per a moltes persones la vida és una lluita per sobreviure, per tirar endavant la vida dels seus fills, per sobreviure en temps de guerra, per suportar la pobresa... Transcendir vol dir anar més enllà d’allò aparent, veure la màgia que embolcalla cada cosa. Davant les realitats que ens superen, preguem. Davant les coses boniques, lloem Déu per les seves meravelles. Davant el pa de cada dia, agraïm. Davant dels moments significatius, celebrem. Per això, pregar, agrair, lloar, celebrar formen part dels ritus de la tribu, del grup d’iguals que busquen trobar sentit més enllà d’allò aparent.

Què podem fer per fer més significatives les nostres estones de pregària, lloança, agraïment i celebració?

  • Feliços els infants que/quan... perquè...
  • Feliços vosaltres monitors/es que/quan... perquè...

Avaluació

-

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: