Els colors del voluntariat

Els colors del voluntariat
Autor: Naima Salrà Camps

Participants: Un grup de 15 joves com a màxim entre 14 i 18 anys


Edats:
Joves (16 - 18 anys)


Espai: Una sala amb cadires i taules. Disposició de les cadires en rotllana


Durada: Dues hores i mitja

Descripció:
A través d’activitats els i les assistentes podran conèixer quines són les qualitats i aptituds que les persones voluntàries han de tenir per a poder treballar amb cada àmbit.

Objectius

  • Oferir un espai de confiança i obertura de grup.
  • Poder indagar en les característiques personals dels membres del grup implicats en la figura del voluntariat.

Material necessari

  • Conèixer diferents àmbits on fer de voluntari/ària.
  • Indagar en les característiques personals que impliquen els diferents tipus de voluntariat.
  • Reconèixer les aptituds i limitacions per a realitzar el voluntariat.

Introducció

A la societat hi ha moltes entitats i institucions que treballen per a millorar la qualitat de vida de persones, i moltes d’aquestes, compten amb persones voluntàries per a les seves tasques. Hi ha molts tipus d’àmbits diferents: atenció a la gent gran, acompanyament hospitalari, atenció a persones sense sostre, repartiment d’aliments, atenció a la infància, persones nouvingudes, etc. Per a cada tipus de servei, la persones voluntàries han de posar en marxa unes aptituds i valors diferents segons el que requereixi aquell acompanyament.

Desenvolupament

Començarem la sessió amb una presentació del facilitador/a i del taller. Explicarem que coneixerem alguns àmbits on fer de voluntari/ària i indagarem en quines aptituds i característiques personals requereix cadascuna. Així com també analitzarem els “perills” de cada àmbit.

A l’inici de la dinàmica es duran a terme diverses accions:

1. Coneixença i intercanvi per parelles. Després cadascú explicarà l’experiència prèvia de voluntariat de la seva parella, ja que n’hauran parlat abans.
2. Joc de la pilota preguntona. Es passen la pilota a mesura que van dient un àmbit diferent del voluntariat. La dinamitzadora va apuntant a la pissarra.
3. Anàlisi d’imatges. Cada persona escollirà una foto que li cridi l’atenció pel tipus de voluntariat al qual pertany. Segons el tipus de voluntariat es configuraran 4 grups.

Un cop cada grup té un àmbit de voluntariat, tenen una estona per a pensar i inferir les necessitats que aquest àmbit requereix i, per tant, quines són les aptituds, valors i característiques que han de tenir les persones voluntàries que hi treballaran.

Per amenitzar el procés de treball, es farà una subhasta d’aptituds*. Cada grup partirà de 2000 € que podrà anar gastant comprant aptituds que creu que els voluntaris del seu àmbit necessitarien. Les pujades de preu són de 10 €. Cada aptitud tindrà un preu de 200 € per tal de no donar pistes de la seva importància amb un preu diferent cadascuna. Hi haurà alguna aptitud trampa. Les característiques a utilitzar poden ser les següents:

  • Capacitat empàtica (200 €) / Distància emocional (200 €) / Organització / Responsabilitat / Ganes de conèixer gent / Coneixement de la llengua anglesa / Haver viatjat molt / Ganes de fer amistats / Tenir temps lliure / Tenir ganes que millorin les coses a la societat / Que li agradin els infants / Coneixement de medicina / Ganes de parlar / Ganes d’escoltar / Tenir una casa molt gran / Tenir molts diners / Tenir cotxe i carnet de conduir.

Quan la subhasta ha acabat, cada grup treballa individualment analitzant les característiques que té i preparant una explicació de per què són importants en el seu àmbit. També hauran de reflexionar sobre els perills que pot implicar aquell voluntariat, és a dir, quins són els factors que podrien fer que la persona tingués una mala experiència o una mala pràctica. Es pot utilitzar un tros de paper de mural per a fer l’explicació.

Seguidament, cada grup presentarà a la resta el seu treball. Es poden complementar les exposicions amb vídeos explicatius de diferents associacions que treballin amb voluntaris que la formadora tingui preparat. Seguidament, es convida als i les assistentes que expliquin en quin àmbit es veuen més i en quin menys i per què.

Per a concloure, el/la tallerista resumirà les principals característiques a tenir en compte per a fer de voluntari/ària, així com emfatitzar la importància de conèixer-se a un mateix per a poder escollir allò amb què et sentis més còmode. Finalment, el valor de saber quins són els propis límits i fins a on pots arribar, per ser honesta amb tu mateixa però sobretot amb l’altra persona.

Avaluació

A tall de tancament i avaluació, es farà una ronda de paraules de tots els i les alumnes on cadascú dirà alguna cosa que s’emporti, que hagi après, que li hagi agradat o sorprès.

*Dinàmica adaptada de la subhasta d’objectius de la sessió de Mitjans Educatius 2 del Curs de Monitors/es de Lleure de la Fundació Pere Tarrés.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: