Participants: Grup de joves d’entre 16 i 18 anys
Edats:
Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Espai: Irrellevant
Durada: 5 hores
Descripció:
Des d’un punt de vista pedagògic, la innovació fa referència al canvi en les metodologies d’ensenyament i aprenentatge que es fan servir. En una societat canviant, les metodologies en educació amb infants i joves han de permetre buscar constantment la satisfacció de les necessitats reals del nostre dia a dia, que són ben diferents d’aquelles amb les quals es van establir les bases de l’educació de fa 10, 15 o 20 anys. La manera de fer ha de canviar perquè la realitat és canviant.
Per als monitors/es:
Per als infants o joves:
Tot allò que els joves requereixin i puguin aconseguir pels seus propis mitjans.
Aquesta roda de la satisfacció inclou àrees rellevants en la vida en comunitat que influeixen en el desenvolupament de qualsevol infant i jove. Cadascun dels participants ha d’indicar en quina mesura la comunitat a la qual pertany (barri, poble...) satisfà les necessitats dels joves de la seva edat en les diferents àrees. Podran marcar gràficament en quin percentatge els satisfà la salut, la informació, l’accés a la tecnologia… Per tant, a cada part de la roda trobaran un títol com ara: informació sexual, sinceritat en família, accés a la tecnologia, espais per a joves a la comunitat, representació dels joves en els estaments socials, respecte dels interessos dels joves, mesures per al canvi climàtic, models d’organització social i presa de decisions...
Els temes proposats poden ser canviats per d’altres que els joves considerin més significatius segons el seu criteri, de manera que cada roda de la satisfacció serà diferent de la resta.
Un cop cada participant ha indicat quin és el nivell d’assoliment de les àrees, pot identificar en quina d’aquelles on es detecten més mancances poden fer aportacions personalment i, per tant, proposar millores significatives. La idea és que els joves es puguin agrupar segons la voluntat de canvi que tenen i puguin fer per parelles o petits grups una proposta d’acció a la comunitat el màxim de realista possible i que es pugui dur a terme. Aquestes partiran d’aspectes socials en els quals ells hagin detectat més dèficit per la seva experiència personal gràcies a la mateixa experiència.
El que es pot avaluar d’aquesta activitat és la implicació real que genera en els joves la proposta per tal de cobrir necessitats a altres persones que ells considerin no cobertes en el seu cas. Serà interessant que els responsables de l’activitat mostrin una actitud d’observació constant per acompanyar aquells joves que tinguin dificultats per trobar l’àrea en què volen aportar. De la mateixa manera, caldrà acompanyar aquells qui tinguin propostes poc realistes o fora del seu abast.