Participants: Preadolescents i adolescents
Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Espai: Indiferent (cal tenir en compte que s’acaba amb un debat)
Durada: Depèn del nivell de coneixença i comunicació del grup
Descripció:
Joc en què participen tots els i les joves del grup. Han d’intentar posar-se d’acord entre ells i elles, fent servir la mímica. És com el pedra, paper tisora, però en grup. És un joc participatiu, no competitiu i desinhibidor que farem servir per treballar les dificultats de la comunicació.
Per als monitors/es:
Per als infants o joves:
Bossa amb boles de tres colors diferents o targetes de tres colors diferents.
En aquest joc es busca no experimentar el fracàs i per això cap persona del grup és eliminada. La base d’aquesta proposta és intentar entendre quines estratègies farà servir l’altre grup no per acabar abans sinó perquè tothom acabi alhora.
Primer de tot, el grup de joves conjuntament ha d’acordar una sèrie de moviments o senyals (uns tres o més). És recomanable començar amb tres i després anar complicant el joc. Alguns exemples serien: cara d’espantat, picar al pit com un goril·la, obrir els braços, fer una passa endavant... tot en silenci. Fins i tot algun gest pot anar acompanyat d’un soroll.
Un cop estiguin decidits, el grup de joves es dividirà en tres grups. Per formar-los, utilitzarem una bossa plena de boles o targetes de tres colors que indicaran el grup a què pertany. Quan ja estiguin formats, cada grup triarà de manera secreta un dels senyals o gestos que prèviament s’han acordat conjuntament.
Els tres grups es col·locaran un davant de l’altre i quan soni un senyal faran alhora el moviment que han escollit en secret. I així s’anirà repetint fins que els tres grups aconsegueixen fer el mateix gest a la vegada. No hi ha un nombre limitat d’intents.
Acabat el joc formem una rotllana en què es tracta de compartir com ens hem sentit. Altres reflexions poden ser: si ens ha costat poc fer el mateix senyal ha estat perquè el grup es coneix molt o ha estat pura sort? O al contrari. Si ens ha costat, ens coneixem poc i ens haurem de conèixer mes? L’equip també pot reflexionar sobre la comunicació i si hi ha hagut algun problema de comunicació.