Participants: Mínim 8, tot i que pot ser un grup molt més nombrós
Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Monitors/es
Espai: Depenent de les tasques triades, però preferiblement a l’aire lliure
Durada: 2 hores
Descripció:
Una divertida gimcana per entendre i practicar la conveniència de repartir tasques segons motivacions i aptituds davant d’una necessitat col·lectiva.
Per als monitors/es:
Desenvolupar en ells mateixos i en els infants la conveniència de coordinar-se dissenyant, distribuint i assumint tasques de manera raonable davant l’emergència d’una necessitat o d’un dret per conquerir.
Per als infants:
Depenent de les tasques triades.
Per ser eficients, les activitats grupals necessiten estructura: un disseny i repartiment de tasques i responsabilitats en funció de les capacitats i motivacions dels membres. En el cas de la lluita no violenta per drets, les qualitats poden anar des dels sabers jurídics i teòrics, el tarannà pacífic o l’empatia en situacions tenses fins a la creativitat o la capacitat d’organització i lideratge.
Proposem una activitat lúdica amb tasques concatenades, com a gimcana o cursa de relleus, en què cada tasca requereixi una habilitat. Poden ser velocitat, lleugeresa, agudesa visual, dots de coordinació, força, alçada, coneixements, dots lògics, valentia, equilibri, habilitat manual, etc.
Es fan equips d’un nombre fix d’entre 4 i 8 persones, coincidint amb el nombre de tasques per realitzar, llevat que es dissenyin tasques que requereixin més d’una persona. Se’ls explica les tasques per realitzar per ordre i en el mínim temps. A la meitat dels grups se’ls assignen les tasques a l’atzar amb un pot amb els noms. Els altres grups ho faran segons capacitats i interessos. És millor la competició simultània, almenys amb un grup de cada tipus. Els aleatoris portaran un distintiu per reforçar la pedagogia.
Un cop finalitzada la gimcana, tots posen en comú els resultats observats i extreuen conclusions comparant l’eficàcia dels resultats entre els que portaven distintiu i els que no. Busquen entre tots possibles exemples d’aplicació a la reivindicació de drets a diverses escales.