Participants: Equip de monitors/es i/o grups de 5-6 infants o joves a partir de 8 anys
Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Espai: Una sala on hi hagi taules i cadires
Durada: 1 hora i mitja
Descripció:
Dinàmica per treballar la inclusió d’un monitor/a amb lleus dificultats físiques/psíquiques a l’equip mitjançant la reflexió i aprofundiment en l’autoconcepte.
Per als monitors/es:
Per als infants o joves:
Durant la dinàmica es reflexionarà sobre el concepte de normalitat-diferència o capacitat-discapacitat, com ens veiem nosaltres mateixos i com es pot empatitzar per veure els altres des d’una altra perspectiva.
Es fa una petita introducció/debat sobre què entenem per normal i diferent. Per poder treballar aquesta part més introductòria, es poden fer servir imatges o vídeos on es representin de manera més visual diferents situacions de persones amb dificultats, d’altres cultures, etc.
Una vegada feta la introducció, proposem que cadascú faci de manera individual el seu propi autoretrat, realitzant un dibuix d’ells/elles mateixos/es. Després, hauran d’escriure 3 habilitats seves o activitats que creguin que fan bé. Si el grup es coneix bastant, també podem realitzar aquesta dinàmica repartint els noms entre els companys per tal que exposin 3 habilitats que han observat del company/a que els ha tocat. Aquesta part la podem acompanyar de música de fons per crear un clima més relaxat durant l’activitat.
Un cop tots acaben l’autoretrat o el dibuix es fa una posada en comú, explicant on creiem que som bons o —en cas de fer-ho d’una altra persona— què veiem que fan bé. Durant la posada en comú, es poden anar fent reflexions sobre quines habilitats hem anat posant al nostre autoretrat i explicar per què ho hem posat i quines experiències o vivències ens han fet ser com som. Durant aquesta reflexió, els companys/es poden també anar afegint altres habilitats o destreses que potser no s’han exposat i ells/elles creuen que fem bé.
A mesura que es va fent la posada en comú, és interessant poder anar introduint com aplicar l’escolta activa, l’empatia i l’observació per poder trencar estereotips, prejudicis i barreres per tal d’acceptar tothom tal com és, amb els punts forts i dèbils de cadascú. Hem de conscienciar-nos que tots som diferents i que hem de mirar més les nostres capacitats que no pas les nostres discapacitats.
Per tancar la dinàmica tractem de nou el concepte de normalitat-diferència. D’una banda, contrastem si hi ha canvis en les opinions que s’han parlat a l’inici de la sessió. D’altra banda, reflexionem sobre com podem aplicar de forma pràctica aquesta mirada empàtica i sense prejudicis amb qualsevol persona que tracti amb nosaltres.