Edats:
Monitors/es
Descripció:
Descobrim aquest manual
A l’inici del curs d’Esplai sempre ens marquem uns objectius que infants i joves han d’assolir i que ens permetran elaborar el centre d’interès i les activitats de cada cap de setmana. Una de les principals eines que ens poden ajudar a desenvolupar les activitats és l’actualitat. Davant un món amb sobreinformació, l’esplai esdevé un dels responsables d’orientar les noves generacions en les bones pràctiques per informar-se i per reflexionar sobre el seu contingut.
Què ens permet treballar l’actualitat?
Llegir un diari de paper, navegar per un portal d’informació digital o veure un informatiu a la televisió són oportunitats per conèixer millor què ens envolta, què està passant a l’altra punta del món o al nostre barri. Economia, política, societat, medi ambient, moviments culturals i socials, tecnologia i altres temes han de formar part de l’educació d’infants i joves. Saber i entendre el present esdevé un factor essencial per formar-nos un criteri propi sobre la realitat, disposar d’arguments per decidir el nostre futur i de recursos per escollir lliurement quin camí prendre. En el cas dels infants i joves, encara més.
És per això que, com a monitors i monitores, hem d’introduir de manera natural els temes d’actualitat que, per motius diferents, poden interessar o ser importants per als més petits.
Informar-se bé, el primer pas
Vivim en una societat amb excés d’informació, amb una quantitat molt elevada de canals d’entrada de notícies, explicades amb intencionalitats diferents, regides per línies editorials amb clars posicionaments polítics. A tot això cal afegir les conegudes com a fake news, notícies falses que, a còpia de repetir-se de manera molt reiterada, acaben per quedar-se en el subconscient de la societat com a informacions acceptades. Com podem orientar els infants i joves en una bona tria de la informació, optant pels canals adients i arribant a continguts informatius reals? Alguns consells:
Per fer-ho, podem recórrer a dinàmiques que ens permetin dur a la pràctica aquest exercici de bones pràctiques per informar-se bé com:
La informació a les xarxes socials
Utilitzar les xarxes socials com a font d’informació pot ser molt interessant però, tanmateix, cal entendre el seu funcionament i identificar la veracitat d’una informació. La xarxa social més interessant on informar-se a dia d’avui és Twitter. Per això, treballar el bon ús de Twitter com a eina d’informació pot ser un recurs positiu. Algunes idees:
La ficció audiovisual i el documental com a eina
Existeixen altres formats interessants per a treballar l’actualitat més enllà dels mitjans de comunicació o les xarxes socials. Una opció interessant és aprofitar les pel·lícules o sèries de ficció per reflexionar sobre temes que topen directament amb la realitat. A través d’un format molt atractiu per a infants i joves podem introduir, per tant, espais de debat i reflexió sobre temes del dia a dia. Alguns exemples:
En la mateixa línia trobem molts documentals i programes televisius d’actualitat de referència com poden ser 30 minuts, Sense ficció o Salvados, entre d’altres.
Actualitat per a totes les edats
Malgrat que podem pensar que l’actualitat és un recurs que utilitzarem principalment en activitats o dinàmiques amb joves, podem adaptar perfectament el contingut a qualsevol franja d’edat. Posem alguns exemples:
El paper d’orientador del monitor i monitora
Parlar d’actualitat no sempre és fàcil, i tots els recursos i activitats plantejades demanen un criteri adient per part de l’equip de monitors. És per això que, a l’hora d’escollir un tema per tractar, una notícia per llegir, un fragment d’una sèrie per veure o un perfil de Twitter per seguir, cal pensar sempre en el tipus de contingut que estem oferint a l’infant o jove; en les eines que li estem oferint per disposar d’un criteri propi per decidir on informar-se; i en la seva capacitat de reproduir allò que considera positiu i transformar aquelles realitats que no volen que formin part de la seva societat.