Participants: De 6 a 14 participants
Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)
Espai: Interior / exterior
Durada: Aproximadament 4 hores, repartides en 3/4 sessions diferents
Descripció:
Creació d’una composició musical propia a partir d’una estructura musical preestabler-ta i senzilla ( Blues).
Presentem l’activitat i introduim el genère del Blues a través d’un cançó. Aprofitem per explicar l’origen del blues i contextualitzar la necessitat d’expressar-se que els pioners d’aquest gènere tenien.
Seguidament, i amb l’ajuda d’una guitarra o un altre instrument armònic, els hi presentarem l’estructura de 12 compassos de Blues. Els hi oferirem frases incomplertes i els hi demanarem que les acabin amb paraules. Si veiem que tenen facilitat per fer-ho, els hi donarem la possibilitat de crear frases senceres i els ajudarem perquè aquestes siguin estètica i metricament atractives.
Una vegada finalitzat la creació de la lletra, els hi oferirem la possibilitat d’acompanyar amb instrumentació de percussió la cançó alhora que canten.
Quan aquest estigui consolidat, plantejarem la possibilitat d’enregistra la composició i els hi explicarem que d’aquesta manera podem ensenyar als amics i/o familiars el treball que s’ha fet.
L'estructura de blues
I7 I7 I7 I7
IV7 IV7 I7 I7
V7 IV7 I7 V7
Exemple de blues en C
C7 C7 C7 C7
F7 F7 C7 C7
G7 F7 C7 G7
Aquest procès de creació permet vincular als joves amb les activitats que realitzen i ofereixen la possibilitat d’expressar-se d’una manera diferent.
Es possible, que inicialment es presentin resistencies alhora de fer aportacions. Cal dir que es en aquest punt, l’intervenció del monitor és clau. En aquest sentit, el fet d’oferir estructures, per exemple en la tornada, en un motiu musical o frase, ajuda a adquirir confiança i avançar en el procès creatiu.
Els valors adquirits són molts. Destequem 3:escoltar a l’altre, aceptar les pròpies creacions i les dels altres i ser coneixedors de les dificultats dels esclaus afroamericans de principis de segle.