Gimcana dels ocells

Gimcana dels ocells
Autor: Pere Vives (publicat revista Estris 187)

Participants: Poden jugar-hi moltes persones, tot i que es recomana no superar la cinquantena. Es fan grups d'entre 5 i 10 participants.


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)


Espai: Exterior


Durada: -

Descripció:
Joc per fer a l’aire lliure i descobrir diferents tipus d’ocells i les seves principals característiques. Cada grup haurà de superar unes proves per aconseguir una sèrie de pistes que el portaran a descobrir un ocell en concret. Cal una breu preparació, on l’educador ha de dissenyar un seguit d’explicacions de cada ocell i les proves a superar per aconseguir les pistes.

Objectius

  • Conèixer alguns dels principals ocells que habiten a la zona i algunes de les seves característiques d’una manera dinàmica i divertida.
  • Potenciar el treball en grup i l’autonomia.

Material necessari

  • Totes les pistes escrites de cada un dels ocells, els dibuixos de les aus i els seus noms. (Tot aquest material és millor si està plastificat). 
  • Un tauler gran per enganxar les pistes dels diferents grups i veure les característiques dels diferents ocells i les seves diferències. (Es pot dibuixar en una pissarra o bé en paper d’embalar, per exemple). 
  • Fil i cinta adhesiva. 
  • Sobres per a les pistes.

Introducció

És un joc tipus gimcana amb proves de descoberta dels ocells i les seves característiques.

Desenvolupament

Cada grup té assignat un ocell, però no sap quin és. Per aquesta raó haurà d’anar aconseguint una sèrie de pistes que li facilitaran característiques de l’ocell per a poder-lo reconèixer quan el vegi.
Els monitors estaran repartits per diferents llocs i els infants els hauran de buscar. Cada monitor s’encarregarà d’una o dues proves i, un cop superades, donarà una característica de l’ocell al grup. Cada grup anirà enganxant les pistes que aconsegueixi en una graella, en la qual apareixeran els conceptes que ens ajudaran a reconèixer cada ocell (mida, bec, aspecte, dieta, etc.). El nom de l’ocell no hi ha de sortir, ja que és la incògnita final. Hi haurà una línia de la graella per a cada grup i, per tant, per a cada ocell.

L’última pista que se’ls donarà serà el lloc on trobaran les fotos o dibuixos de tots els ocells, de manera que, basant-se en les pistes que ja tenen, hauran d’endevinar quin és el seu i nom. Si no se’n surten, es pot fer una posada en comú i esbrinar-ho entre tots.
Un cop tots els grups hagin descobert el seu ocell, s’aniran comentant les característiques de les diferents espècies, de manera oberta i participativa.

Al final del joc, farem un comentari sobre tot el que hem après d’alguns ocells de la zona i la importància de conèixer els animals que ens envolten.

A continuació, us presentem un model de graella amb informació sobre una espècie d’ocell. Recordeu: a la graella, hi posarem tants ocells com grups tinguem.

Avaluació

L’activitat és més o menys divertida segons les proves que els grups hagin de fer per aconseguir les pistes. La gimcana permet apropar els participants, de forma lúdica, al fantàstic món dels ocells.


Observacions

És adequat per a totes les edats. Tot depèn del nivell de dificultat de les pistes que donem.
Guies que poden ajudar a fer aquesta activitat: 

  • “Quadern blanc”. Fundació Pere Tarrés. Departament d’educació ambiental.
  • “Guía de campo de las aves de España y de Europa”. RT Peterson. Ediciones Omega.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: