Itineraris de vida

Itineraris de vida
Autor: Clara i Beatriz Balanzó (recurs publicat a la revista Estris 183)

Participants: Taller adreçat a casals de gent gran, residències o centres de dia de gent gran i infants d'esplais o caus.


Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys)


Espai: Llocs històrics i emblemàtics de la nostra ciutat/barri


Durada: 1h 30 min un dissabte a la tarda (3 a l'any)

Descripció:
Consisteix a proposar i programar una sèrie de passejos en grup per la ciutat o poble en els quals participin tant persones grans com els infants de l’esplai o cau. Les persones grans o els infants trien el recorregut. A partir d’aquí, expliquen la història de cada lloc, els records que els vénen a la memòria, a què hi jugaven o juguen, etc.

Objectius

  • Engrescar els participants a participar i a donar a conèixer a si mateixos i a la resta de participants parts de la seva vida.
  • Treballar l’orientació i la capacitat de recerca d’informació i d’argumentació. Donar veu als participants oferint-los una oportunitat per prendre certes decisions amb autonomia.
  • Recordar i seleccionar llocs significatius i vivències associades amb els espais per part dels infants i les persones grans, protagonistes d’aquesta activitat.
  • Sortir de la residència o esplai i visitar altres espais, apropant-se a la ciutat a través de propostes suggerides pels mateixos participants.
  • Redescobrir un espai conegut a partir de la mirada i la veu personal del resident o el nen que el proposa.

Material necessari

  • Proposta de llocs feta per la gent gran i /o pels nens de l’esplai o cau.
  • Recerca d’història del lloc.
  • Elaboració d’un mapa de llocs visitats.

Introducció

Aquesta proposta es pot construir entre persones d’un centre, persones grans, avis i àvies d’infants de l’esplai o cau i els propis infants. Es tracta de compartir i donar a conèixer històries i vivències relacionades amb indrets importants, llocs de vida, llocs de joc, etc. que permetin forjar història compartida entre els participants alhora que es passeja.

Desenvolupament

1. Localització i recerca d’informació

Localització en el mapa de la ciutat o poble dels punts dels itineraris proposats pels participants. Com arribar-hi. Recerca de records (memòria) del lloc i dels seus voltants. 

2. Preparació del guió de les sortides

Dibuix de l’itinerari de cada persona. Presentació del guió del recorregut. 

3. Sortides-itineraris

És recomanable fer tres sortides a l’any amb dos itineraris per sortida. Les sortides comencen amb el desplaçament dels infants i monitors fins al domicili o residència de les persones grans per anar-les a recollir. Un cop començat l’itinerari, des de la reminiscència els participants reconstrueixen i expliquen moments crucials de la seva vida a partir dels llocs visitats. Per reconstruir, és molt important fer un enregistrament en suport fotogràfic o vídeo i prendre notes dels itineraris. 

4. Elaboració d’un llibre i un DVD amb els materials 

A posteriori, revisarem i estructurarem el material recollit en els enregistraments. Crearem un guió amb cada protagonista de l’itinerari per presentar-lo en un llibre de manera resumida amb els dibuixos dels infants. 

5. Presentació i difusió del llibre i del DVD

Presentació oficial del llibre i visionat del DVD resultant de l’experiència amb berenar de comiat.

Avaluació

Per valorar el grau de satisfacció de les persones grans i dels infants és recomanable demanar que escriguin la seva experiència. També és una bona idea fer un mapa dels llocs visitats. Finalment, caldrà avaluar la qualitat dels materials elaborats en tot el procés.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: