Juguem amb les lletres

Juguem amb les lletres
Autor: Bet Bartrina i Comalat

Participants: Entre 10 i 20.


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys)


Espai: Una sala.


Durada: 30-45 minuts.

Descripció:
Dinàmica per a treballar la cooperació per a assolir un objectiu comú.

Objectius

Objectius per als monitors/es:

  • Treballar la resolució de conflictes en grups petits.
  • Potenciar la interacció social per a trobar una solució.

Objectius per als infants o joves:

  • Escoltar activament les propostes dels companys.
  • Expressar-se davant dels altres de manera oberta i sense por a equivocar-se.
  • Col·laborar conjuntament a l'hora de portar a terme una tasca.

Material necessari

  • Llapis, paper i goma per a cada parella
  • Un diccionari per tot el grup

Introducció

Aquest és un joc per a treballar l'agilitat mental i la cooperació per parelles per a trobar diferents paraules combinant les mateixes lletres. És un joc perfecte per fer un dia de pluja en un espai reduït.

Desenvolupament

Demanarem als infants que es posin per parelles i cada parella haurà de tenir un full de paper, un llapis i una goma d'esborrar.

A una pissarra o cartolina gran escriurem una paraula i els direm als infants que l'objectiu del joc és el següent: han de trobar el màxim de paraules possibles –que apareguin al diccionari– que es puguin construir combinant les diferents lletres que formen la paraula que hem escrit nosaltres. La consigna que ha de quedar ben clara és que ho han de fer plegats; els dos membres de la parella. Les paraules que formin han de tenir un mínim de quatre lletres.

Per a cada paraula que juguem els haurem de deixar uns 10-15 minuts per a pensar les paraules que hauran de trobar. El temps que els deixarem dependrà de l'edat dels infants i de les característiques de grup.

Un exemple podria ser que nosaltres apuntem: ENCANTADORA i els infants poden trobar paraules com cantar, cent, nota, conte...

Podem fer més d'una partida i anar sumant punts i fer que guanyi qui té més punts o que la parella que troba més paraules és la que després escriu la paraula amb la qual jugarem.

Al final de cada paraula podem fer una posada comú i una altra al final del joc.

Avaluació

  • Podem proposar tantes paraules com ganes de jugar tinguin els nens i nenes.
  • Al final del joc, podem preguntar als infants com s'han sentit i què els ha semblat més difícil.
  • Podem analitzar amb els infants els pensaments i sentiments viscuts: cooperació, conflicte, acord, subordinació...
  • Al final podem fer una anàlisi per a valorar els obstacles i la riquesa de la cooperació.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: