Participants: La dinàmica necessita poder fer grups de cinc persones. Es poden fer tants grups com es vulgui.
Edats:
Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es - Famílies
Espai: Una sala prou àmplia perquè els diferents grups puguin parlar entre ells.
Durada: 30 min - 1h
Descripció:
A partir d’una situació imaginària, alguns personatges hauran d’arribar a un acord o, si més no, trobar una solució davant el conflicte que els presentem.
Un cop fets els equips (de cinc persones) es posaran en rotllana petita a sobre de la manta per escoltar la nostra explicació.
“L’equip navega sobre una barca, enmig del mar. Per problemes tècnics, la barca ha començat a enfonsar-se, la situació és força preocupant, gairebé dramàtica, sense que es vegi cap solució. De sobte, apareix un helicòpter de Salvament que s’apropa a l’embarcació; un voluntari de la Creu Roja ofereix, des de l’aire, un braç. És evident que només es podrà salvar un dels cinc ocupants de la barca. Ara cal decidir, dins del grup, qui serà l’elegit ”.
Seguidament, repartirem una targeta a cada membre del grup amb el personatge que ha de representar durant la dinàmica. Hi ha cinc personatges perquè tots estiguin representats en tots els grups:
Cada grup comença a dialogar per intentar solucionar la situació i decidir quin dels cinc personatges serà rescatat pel voluntari de l’helicòpter.
Es poden pautar dos moments en la discussió del grup:
a) Cada membre defensa el personatge que li ha tocat i per què ha de ser l’elegit.
b) El grup decideix quin és el personatge que podrà sortir de la barca.
L’activitat continua fins que cada grup pren la decisió o fins que s’esgota el temps que havíem deixat per fer-la.
Demanarem als grups que ens expliquin a tots què és el que ha passat i com s’ha desenvolupat la discussió i la presa de decisió.
Ens poden explicar a quin personatge, finalment, han decidit salvar; però per a nosaltres és més important saber com s’han comunicat els membres del grup (si s’han respectat els torns de paraula, si han pogut donar la seva opinió, si han escoltat els altres...) i quina estratègia han fet servir per solucionar el conflicte que els proposàvem.