La gimcana del sistema solar

La gimcana del sistema solar
Autor: Sergi Ortiz i Pere Vives

Participants: Tants com es vulguin


Edats:
Mitjans (9 - 11 anys) - Grans (12 - 15 anys)


Espai: Exterior


Durada: 2 - 3 hores

Descripció:
Gimcana per aprendre les característiques dels planetes del Sistema Solar.

Objectius

  • Reconèixer els diferents planetes del sistema solar i les constel·lacions.
  • Conèixer l’astronomia de forma divertida.
  • Potenciar el treball en petit grup i l’autonomia.

Material necessari

  • Una fotografia de cada planeta en color
  • Una graella en blanc per omplir les dades dels planetes per a cada equip
  • Targetes amb la informació de cada planet
  • Llapis
  • Bolígrafs
  • Material necessari si hi volem afegir algun taller o prova

Introducció

Aquesta gimcana, recomanada per a infants d’entre 8 i 12 anys, consisteix en el fet que cada grup de 4-10 nens i nenes tindrà assignat un planeta del sistema solar, del qual no sabrà el nom. Per descobrir-lo hauran d’anar-ne trobant característiques que els seran facilitades a mesura que vagin passant proves. L’objectiu de l’equip serà esbrinar el nom del seu planeta abans que la resta dels equips i quan cada grup hagi completat la seva graella amb tota la informació sobre el seu planeta, tots junts ho posarem en comú.

Desenvolupament

La graella que oferim a continuació és orientativa. Utilitzarem tantes columnes com proves vulguem fer i en el cas de necessitar-ne més, podem afegir-hi altres dades com la gravetat, la temperatura mitjana o el tipus de superfície, intentant sempre oferir informació contrastada.

 

 

*Missions no tripulades: han anat augmentant aquestes xifres a mesura que s’han descobert nous satèl·lits, cosa que pot continuar succeint.

En aquesta gimcana, com en totes, les proves a superar poden ser activitats i jocs relacionats amb l’astronomia o jocs de sempre, tradicionals a l’esplai adaptats una mica a la temàtica, com poden ser curses de relleus, fer una estructura humana, saltar-se els uns als altres fent el poltre, passar-se una pilota deu vegades sense que toqui a terra o inventar-se una cançó.

Per exemple, el joc del bolet i el boletaire, o el del gat i el ratolí. Aquí es podria anomenar el joc dels planetes i els satèl·lits, en el qual tots els infants, en parelles, es distribueixen per un terreny de joc fent de planetes i satèl·lits; un que para en persegueix un altre, que per salvar-se s’haurà d’agafar al braç lliure de qualsevol planeta. Cada planeta només pot tenir un satèl·lit; per tant, qui es trobi a l’altre braç haurà de sortir ràpid com un meteorit a enxampar el nen o nena que fins ara perseguia, i així successivament.

Avaluació

És una activitat molt divertida i engrescadora, sobretot si es saben trobar proves adequades al grup. A la vegada, aprenen informació dels planetes del sistema solar. Si es fan massa proves a vegades es fa una mica llarga. És important poder acabar l’activitat i fer un tractament en grup del sistema solar complet, on cada grup opina sobre el seu planeta. Si és a la nit, es pot fer alguna observació d’algun planeta i l’activitat ja queda molt completa. 

El nombre adequat de participants  és de 40 a 80 persones. Cal fer 9 grups, un per a cada astre.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: