Participants: Màxim 30 participants
Edats:
Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Espai: Interior / exterior
Durada: 1 hora
Descripció:
L’activitat proposada és un joc dirigit on es pretén que els joves experimentin diferents fases en un procés de resolució (competitivitat, frustració, col·laboració i cooperació)
S’organitzen quatre grups. A cadascun se’ls facilita un sobre que conté vuit peces de colors diferents. L’objectiu és aconseguir un sol quadrat utilitzant totes les peces. Les normes són:
1. No es pot parlar en cap moment. No s’admeten preguntes.
2. A la senyal, hauran d’obrir els sobres i utilitzar totes les peces per assolir l’objectiu.
Per fer que els joves visquin les fases proposades cal:
• Abans de l’explicació situar els quatre grups ben apartats els uns dels altres.
• L’inici de la dinàmica es realitzarà amb un crit fort de “JA”.
• Cap dels sobres disposarà de les peces necessàries.
• Un cop explicada la dinàmica l’educador/a deixarà a la pissarra un model resolt.
• Si s’escau, es facilitaran pistes amb la intenció que comprenguin que s’han d’aixecar i intercanviar peces entre grups.
• Quan han acabat els quatre grups es tornen a revisar les normes i s’emfatitza l’objectiu d’un sol quadrat.
Un cop explicat el joc, el monitor o monitora observarà el desenvolupament de l’activitat. Possibles pautes d’observació:
• Com reaccionen quan es crida “JA!”?
• Algú se n’adona de la pista?
• Quines reaccions tenen davant la frustració?
• Com gestionen l’intercanvi de fitxes entre grups?
• Els grups que acaben el seu quadrat què fan?
És important crear un espai d’intercanvi comentant els aspectes destacats que s’han recollit i relacionar-ho amb les reaccions que tenen davant dels conflictes quotidians.