Participants: Tants com es vulguin
Edats:
Petits (4 - 8 anys) - Mitjans (9 - 11 anys)
Espai: Interior / exterior
Durada: 15 - 20 minuts per dinàmica
Descripció:
Pretenem potenciar els quatre pilars de la intel·ligència emocional: autoestima, autocontrol, assertivitat i empatia.
La intel·ligència emocional és la capacitat d’establir contacte amb els propis sentiments i els dels altres, diferenciar-los i aprofitar aquest coneixement per orientar la conducta. Aquí, conduirem les emocions, ens valorarem, respectarem a tothom i a nosaltres mateixos i ens posarem al lloc dels altres.
Autocontrol: Farem servir la imaginació com a eina de joc. Portem al present, imaginant, un moment agradable (per exemple, un dia de platja, un dia d’excursió, un dia al camp, etc.) guiats pel monitor que anirà dient en veu alta: “Tanquem els ulls i imaginem que caminem, que obrim la porta i sortim al carrer, agafem l’autobús, de camí a la platja anem veient…”.
Autoestima: Els participants es posen en rotllana. Anirà sortint cada cop, en ordre, una persona al centre de la rotllana i l’haurem d’omplir d’elogis reals, durant un minut. Tothom li ha de dir alguna cosa positiva.
Asertivitat: Plantegem situacions amb conductes oposades (per exemple, dos nens jugant i dos barallant-se, etc.) i els demanem que argumentin de manera positiva quina opció és millor. “És millor jugar que barallar-se perquè…”.
Empatia: Un participant representa quelcom sense fer servir paraules (per exemple, un ofici, un objecte, una acció, una emoció, etc.) i la resta del grup ha d’endevinar què ens vol dir. Qui ho endevina surt a dramatitzar.
Al final, fem un debat de com ens hem sentit. Es tracta d’activitats avaluatives, per poder observar i seguir l’evolució de les relacions del grup, en ells mateixos i amb els altres.