Tres excursions per descobrir el Cap de Creus

Dificultat: Mitjana

Lloc inici: Roses
Lloc arribada: Cadaqués
Edat adequada: Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es - Famílies
Època recomenada: Tot l’any; època estival tenir present la calor i poca ombra dels camins

Cal portar:

Motxilla, calçat i roba adequada (tècnica), cantimplora gran, protecció solar...

Com arribar:

En transport públic des de Figueres/Roses, o en vehicle privat (cotxe o autocar).

Explicació de la ruta

El Cap de Creus és un dels paratges catalans més populars del nostre país. La Costa Brava es presenta en el seu estat més feréstec, platges i penya-segats prenen el protagonisme d’aquest espai natural; tot i així, més enllà de les viles i cales més concorregudes, podem descobrir grans racons empordanesos, tot fent excursions d’una jornada, o fins i tot enllaçar-les durant el transcurs d’una travessa, com per exemple la del GR-92, també conegut com el ‘Sender de la Mediterrània’.

A continuació presentem tres fites excursionistes pel Parc Natural del Cap de Creus; tres itineraris que permetran fer un bon tast del massís, trepitjant cales i boscos, roques i penya-segats, o fins i tot algun cim empordanès.

Punta Falconera i el Cap de Norfeu

Excursió 1: 18km. +650m.

La primera excursió, de recorregut lineal, recorre el litoral més austral del Cap de Creus, amb inici i final a la zona de l’Almadrava (Roses).

Resseguim el sender del GR-92 pel capdamunt dels penya-segats, en poc temps voregem la Punta Falconera, el cap situat més al sud del massís empordanès; des d’aquest punt, comptarem amb una immensa panoràmica del Golf de Roses, podent intuir la seva badia o albirar a l’horitzó la Muntanya Gran, el Massís del Montgrí i les Illes Medes.

Arribats a la Punta Falconera, la sortida comença a resseguir cales i caps, el camí és clar i creua boscos de pins, dels quals se’ls agraeix molt l’ombra en matins ben assolellats; cal incidir en que durant tot l’itinerari no trobarem un punt d’aigua, per tant és imprescindible portar la cantimplora ben plena.

Els boscos ens acompanyen durant bona part de l’excursió i donen la benvinguda a cales veritablement espectaculars, com les de Lledò o Rostella entre d’altres, seguit arribem a les més populars, la Badia de Montjoi i les cales de Calitjàs i Pelosa; en la majoria de platges, l’accés és fàcil, tan des del camí de terra que seguim com de la pista que voreja totes les cales.

Ja superades les darreres cales, es reconeix l’imponent Cap de Norfeu, un massís que s’endinsa a la Mediterrània; resseguint la pista forestal, s’arriba al Coll de Canadell, situat a l’istme del cap, des d’on surten diferents senders, l’un permet ascendir a la Torre de Norfeu, el punt més alt de la punta, des d’allí podem continuar caminant pel Cap de Norfeu i arribar a la barraca dels Palauencs o el mirador de Norfeu; des de l’antiga torre de guaita, la panoràmica domina el mar i la costa, podent identificar el conjunt de la Badia de Montjoi i la Punta Falconera i, al vessant nord, la Badia de Jóncols fins la Punta de sa Figuera, rere d’aquesta s’hi trobaria la Punta de s’Aucelleta i la Badia de Cadaqués.

Sant Pere de Rodes i el Castell de Sant Salvador

Excursió 2: 13km. +700m.

Som al nord del Cap de Creus, a la vila del Port de la Selva i, més enllà de la seva bonica badia tocada per la Tramuntana, hi podem admirar l’imponent vessant de llevant de la Serra de Rodes.

La Serra de Rodes forma part del istme del Cap de Creus i són molts els tresors que amaga aquesta muntanya empordanesa. L’itinerari que proposem, surt del Port de la Selva i enfila el Serrat de la Guerra, podent albirar a l’horitzó, la majestuosa Serra de Rodes.

A mesura que el sender guanya alçada, es comença a identificar el conjunt de Sant Pere de Rodes; ben aviat arribem a la falda de l’antic monestir benedictí pertanyent al Bisbat de Girona i sens dubte essent un dels grans testimonis del romànic català; gràcies a les enormes tasques de conservació i les visites guiades, es poden descobrir l’església de planta basilical, el claustre o les dependències monacals entre altres elements d’aquesta joia de la historia de Catalunya.

Un cop al monestir, l’itinerari esdevé circular; seguint el camí per la falda de la serra, s’arriba al poblat medieval, ara en ruïnes, de la Santa Creu de Rodes, on encara s’hi manté dempeus l’església de Santa Helena; en aquest punt, hi trobem un primer mirador natural de la badia del Port de la Selva i l’entorn més proper.

El sender, ara corriol, pren la tendència de saltar de vessant, i en pocs revolts s’enllaça a una pista forestal que careneja la Serra de Santa Helena; durant l’ascens, s’albira un nou element a l’horitzó, el Golf de Roses, i és al Coll del Mosquit, on podrem contemplar per primera vegada, una panoràmica doble, la del vessant de llevant i el de ponent, aquest amb la vila de Palau-Saverdera als seus peus.

Des del Coll del Mosquit, s’identifica la fita excursionista amb claredat, el Castell de Sant Salvador; el camí és clar i assequible, tot i així cal atendre molt bé cada passa i ser assenyat, seguit del Coll de Verdera, hi ha variants que crestegen la serra i no són gens recomanables a fer en grups tot i el seu atractiu tècnic.

Ja al Castell de Sant Salvador, completament en ruïnes i situat al capdamunt de la Serra de Rodes, la panoràmica esdevé increïble; en primer terme s’hi veuen el Golf de Roses i els Aiguamolls de l’Empordà, rere el Massís del Montgrí i les Illes Medes, amb un dia clar les Gavarres, el Montseny i les Guilleries; ja més a la vora el Pla de l’Estany i l’Alta Garrotxa, ja donant la benvinguda al Pirineu oriental i el massís del Canigó, aquest ben clar seguit de les serres de les Salines i de l’Albera.

La tornada a Sant Pere de Rodes es fa per un corriol força vertical però gens tortuós, d’allí es torna al Port de la Selva pel camí inicial.

Paratge de Tudela i Cap de Creus

Excursió 3: 16km. +450m.

Som a Cadaqués, una de les poblacions més concorregudes del nostre país durant l’època estival, coneguda per les seves emblanquinades cases, platges de còdols i artistes entramuntanats com Salvador Dalí.

El recorregut que proposem, comença resseguint la costa, tot passant per la Cala de Portlligat i la Badia de Guillola; un cop passades les boniques platges, l’itinerari s’endinsa al Cap de Creus; en aquests camins inhòspits, voregem zones com la Pineda de Guillola i el Puig de ses Formiques, i és en aquest tram on podem escollir descobrir increïbles platges de la Costa Brava, com poden ser Cala Seca, Cala Bona o Cala Jugadora entre d’altres.

El camí va superant recs, i enfilat el darrer, el de Cala Bona, ja s’albira el primer objectiu de la sortida, el turó on es troba el far del Cap de Creus; per arribar-hi, el sender passa a la vora de Cala Jugadora i creua l’istme fins arribar a la falda del cap; s’enfila sinuosament per la Solà des Far i aviat s’assoleix el roc, d’allí es pot voltar pel massís i rondar la zona de ses Estenedors fins assolir la punta més oriental de la península Ibèrica, el Cap de Creus.

Conegut el Cap de Creus, desfem camí fins a Cala Tulip, just al vesant nord de l’istme, i emprenem camí a una nova descoberta empordanesa; resseguim la carretera asfaltada fins arribar al Coll de ses Portes, on hi trobarem l’accés al Paratge de Tudela.

El Paratge de Tudela és un dels indrets més singulars a nivell geològic del parc natural; gràcies a un recorregut marcat i molt accessible, descobrirem veritables monuments naturals, ja que durant milions d’anys les roques de la zona han estat erosionades per l’aigua i la tramuntana, formant tota mena de formes que conviden a la imaginació dels més menuts i grans.

Visitat el Paratge de Tudela, es reprèn la pista asfaltada, fins passada la zona del Corral de Sa Plana aproximadament, on ja podrem seguir novament el sender que torna a la vila de Cadaqués per la Badia de Guillola i Portlligat.