Itinerari per la Travessa Cavalls del Vent

Una ruta per descobrir les espectaculars muntanyes del Parc Natural del Cadí-Moixeró
Autor: Jordi San Mateo

FITXA TÈCNICA

Zona: Prepirineu, entre Berguedà i Cerdanya
Temps: Al voltant de 7 hores (sense contar parades)
Recorregut: Circular
Desnivell:
Dificultat: Alta

Lloc inici: Gréixer
Lloc arribada: Gréixer
Edat adequada: Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Època recomenada: Des de finals de primavera fins inicis de tardor

Cal portar:

Cantimplora, calçat adequat, crema protectora, menjar, roba d'abrigar i farmaciola

Com arribar:

En cotxe o en autobús fins a Bagà

Explicació de la ruta

Moltes vegades per evadir-nos del món que ens envolta, per “desconnectar”, utilitzem activitats que normalment no podem fer durant el dia a dia. En el meu cas, aquesta activitat és fer rutes, intentar perdre’m per la muntanya, per un mar d’arbres, de valls i de magnífiques vistes. En definitiva, sentir aquella llibertat que a vegades anhelo en la meva rutina.

Aquesta ruta es localitza al parc natural del Cadí-Moixeró, on trobarem, entre d’altres, les serralades del Cadí i del Moixeró, el pic més alt del Prepirineu català, l’emblemàtic Pedraforca, una flora i fauna excepcionals, i unes vistes espectaculars de les comarques del Berguedà, l’Alt Urgell i la Cerdanya.

La ruta que us proposo comença a un minúscul poblet, Gréixer, per on passa la ruta de Cavalls del Vent i recorre diferents pics, valls, colls i prats d’aquest majestuós parc natural. L’itinerari no és gaire complicat ni especialment tècnic, encara que cal tenir una mica d’experiència a la muntanya i una mica de resistència.

Per arribar a Gréixer ho podem fer en cotxe pujant fins a Bagà per la C-16 (autopista de Montserrat). Just abans d’arribar al túnel del Cadí i després d’agafar la carretera del Coll de Pal, BV-4024, trobarem una corba on podrem aparcar i on hi ha les indicacions per arribar a Gréixer caminant. També podem anar en autobús i començar la ruta 4 km abans.

Un cop ascendim per la pista trobarem un camí que ens portarà al parell de cases que hi ha a Gréixer i 100 metres més endavant una pista de terra amb les indicacions de Canal de la Serp, amb marques grogues. Uns 300 metres més endavant ens trobarem un pal que indica el començament del camí, a l’esquerra, on inicia un ascens més brusc per un terreny rocós que convida a endinsar-nos al bosc.

A mesura que avancem pel característic corriol estret i marcat ens començarem a enfilar muntanya amunt, passarem de llarg les colossals parets de la cara sud del Moixeró, i trobarem que el sender s’eixampla. Anirem a parar a una tartera on podrem observar els amples i verds prats que queden sota el Coll de Raset.

Un cop aquí, i després d’ascendir gairebé 1000 metres, és hora de fer un petit descans per seguir direcció Penyes Altes. Agafarem el GR 150 cap a la dreta, senyalat amb marques vermelles i blanques, veient a la nostra esquerra el Moixeró. A partir d’ara, i durant bona part del camí, ens acompanyaran unes marques de color taronja que indiquen el camí de Cavalls del Vent. Un cop endinsats al sender passarem per grans pinars i trepitjarem un terreny rocós, senyal que estem arribant al cim. Des d’allà podrem contemplar al nord una magnífica vista panoràmica dels extrems més alts de la Cerdanya: Tosa Plana de Lles, Puigpedrós i Carlit. A l’Est identificarem Tosa d’Alp i el refugi Niu de l’Àliga. I finalment a l’Oest podrem veure el magnífic Pedraforca i les serralades del Cadí i d’Ensija.

Després d’arribar al cim i fer sessió de fotos obligatòria descendirem pel mateix itinerari fins al Coll de Raset i seguirem la traça del GR direcció Oest cap a Coll de Moixeró. Recomano pujar al cim del Moixeró, ja que des d’aquí aconseguirem unes vistes excepcionals del parc natural. Si no, podem continuar amb el nostre camí.

Un cop al Coll se’ns presenten diverses opcions: la primera seria agafar un sender petit i marcat per fites que baixa fortament fins al refugi de Sant Jordi, la segona opció seria seguir el GR 150 que ens portarà a un terreny boscós passant diferents prats i dirigint-nos cap al Coll del Pendís, i la tercera i última opció seria seguir les marques taronges de Cavalls del Vent per anar als refugis de Serrat de les Esposes o el de Cortals de L’Ingla. Aquesta variació ens la trobarem abans d’arribar al Coll de Pendís, i és una bona manera d’agafar-s’ho amb més calma i fer que la ruta duri 2 dies.

Arribats al Coll de Pendís, si hem agafat qualsevol de les dues últimes opcions, trobarem una esplanada de terra on possiblement hi hagi cotxes. Aquí canviarem la nostra direcció cap al refugi de Sant Jordi, agafant el GR 107, on arribarem en uns 15-20 minuts travessant un terreny boscós cap al torrent de Pendís.

Si agafeu la primera opció també podeu pernoctar al refugi i allargar la ruta un dia més. Seguirem baixant pel GR 107 on caminarem pel vessant sobre el torrent de Pendís, amb vista a les valls a la dreta i amb immenses parets del Moixeró per sobre nostre. Seguint aquest GR arribarem a Ca n’Escriu, on el corriol es converteix en pista. Allà començarem a ascendir 200 m fins al Coll d’Escriu. Quan arribem al Coll, a 1.500 metres de desnivell, només ens faltarà baixar mig quilòmetre fins a Gréixer.

Us recomano també, baixar per la ruta dels Empedrats, que s’agafa des del refugi de Sant Jordi. És un camí amb baixada moderada fet exclusivament per gaudir de la muntanya i de la natura que ens regala aquest parc natural. Aquest camí és fàcil de seguir, només cal fixar-se amb les marques taronges de Cavalls del Vent. Seguint aquest itinerari trobarem diferents gorgs, coves, cascades, fonts i molta vegetació, sobretot al costat del torrent que ens acompanyarà tota la baixada fins a l’aula de natura de la Salle. Allà hi trobarem una bifurcació i girarem a l’esquerra, on trobarem l’última font d’aquest llarg camí. A continuació seguirem per aquella pista, que posteriorment es convertirà en carrereta, al voltant de 4,5 km fins a arribar a Bagà.