L'acolorida Penelles i l’estany d’Ivars i Vila-sana

Descobrim les terres de Ponent
Autor: Cristina Espallargas

FITXA TÈCNICA

Zona: Penelles (Noguera), Vallverd i Ivars d’Urgell (Pla d’Urgell)
Temps: 2 h i 50 minuts
Recorregut:
Desnivell:
Dificultat:

Lloc inici: Plaça Major de Penelles
Lloc arribada: Estany d’Ivars i Vila-sana (mirador de Cal Sinén)
Edat adequada: Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Època recomenada: Primavera i/o estiu

Cal portar:

Cantimplora, calçat adequat, gorra pel sol i crema protectora

Com arribar:

En cotxe

Explicació de la ruta

A la plana d’Urgell s’hi amaguen petits pobles d’escassos habitants i amb molt d’encant. Un d’aquests és Penelles, el qual ha adquirit una gran popularitat gràcies al Gargar Festival de Murals i d’Art Rural, que és un esdeveniment cultural que consisteix a omplir d’art els espais públics per tal de difondre la cultura artística al món rural. Penelles n’és un dels referents i ja compta amb més d’una cinquantena de murals d’art urbà a les parets i a les façanes del poble. Concretament, el poble té més de 900 m2 d’espai públic en què artistes internacionals, nacionals i locals poden omplir amb les seves obres durant el cap de setmana que se celebra el festival.

Aquesta iniciativa del mateix poble embelleix el seu espai públic rural i li atorga un valor afegit que l’ha convertit en tot un reclam turístic de la comarca de la Noguera.

La ruta, pas a pas

El punt de partida és la plaça Major de Penelles, on trobem l’Ajuntament. Abans, però, de començar la ruta, s’aconsella visitar els diferents carrers i espais del poble, decorats amb murals de totes dimensions i materials, els quals guarneixen de manera original les parets de Penelles.

D'esquena a l’Ajuntament, ens dirigim al carrer que queda al davant a la dreta i continuem per la plaça de la Font. Tot seguit, agafem el Carrer de Baix durant 100 metres i després girem a l’esquerra cap a la Travessera de Baix. Seguim recte per aquest carrer fins a trobar un encreuament on haurem de continuar recte pel camí que queda a l’esquerra de la masia abandonada. Aquest camí és el que seguirem durant 2’1 km fins a arribar a un altre encreuament amb la carretera principal C-53. Un cop allà, haurem de girar cap a l’esquerra i al cap de 150 m, agafar el camí que ens quedarà a la banda dreta. Continuem recte durant 800 m i a la primera cruïlla que trobem, prosseguim recte, però a la següent bifurcació, agafarem el camí que queda a l’esquerra. Continuem recte, tot creuant la Séquia per dalt, i ens incorporarem al camí que queda a la dreta.

A la següent cruïlla, seguirem el camí de la dreta, però girarem a l’esquerra a la primera desviació que ens trobem. Amb aquest camí, arribem al Castell del Remei, que ens quedarà a la banda esquerra.

Castell del Remei

Es tracta d’una finca ubicada al bell mig de la natura. Pertany al municipi de Penelles i actualment és coneguda, principalment, pel seu celler centenari. Fou el primer celler català que es va construir segons el model bordelès de château, i es nodreix per les vinyes que conformen els camps que envolten la propietat.

A part del celler, hi trobem el Santuari de Nostra Senyora del Remei i el Castell del Remei, el qual ha estat propietat del Comtat d’Urgell, del Bisbat de Solsona i, fins a principis de la dècada dels anys 80 del segle XX, va pertànyer a la família Girona, representant de l’alta burgesia catalana.

En aquest entorn idíl·lic hi trobem un gran pantà i, al costat del restaurant, un petit llac amb aus aquàtiques. Així mateix, en aquest espai hi ha abundants nius de cigonyes, d’òlibes i de xoriguers. Es tracta, doncs, d’un espai natural idoni per a l’observació d’aus i per connectar amb la natura.

Cap a Vallverd d’Urgell

Un cop vista la zona del Castell del Remei, hem de seguir les indicacions dels rètols per continuar el nostre itinerari cap a Vallverd d’Urgell. El camí que ens hi portarà és el que es troba just al davant del restaurant i del santuari. El principi del camí es troba asfaltat uns metres, però la resta del camí torna a ser de terra. Aquest recorregut serà el que seguirem durant 2,3km fins a arribar al poble de Vallverd.

El recorregut es fa molt amè pel paisatge plenament natural que trobem durant tota la ruta, característic pels diferents camps de conreu de regadiu: blat, panís, alfals o arbres fruiters.

Una vegada arribem al poble, anem pel carrer Llevant, que és just el camí de terra que ens quedarà al davant. Aquest camí va girant cap a la dreta fins a arribar a una plaça i haurem de continuar pel camí que queda a l’esquerra, el qual ens portarà fins a la font del poble. Allà podem parar per hidratar-nos bé i poder-nos endinsar al tram final de la nostra ruta.

Darrere de la font, seguint el camí, trobem el Casal l’Espiga, el centre social del poble on hi són tradicionals les partides de carta de La botifarra. Tot seguit, hem de continuar pel passeig que queda a la dreta de l’edifici.

Transcorreguts 700 m pel passeig d’arbredes, trobarem una bifurcació: hem d’agafar el camí de l’esquerra que fa pujada fins a arribar a la carretera que talla el camí.

A continuació, ens desviem pel camí de sorra que quedarà lleugerament a la dreta i, pocs metres endavant, trobarem l’estany d’Ivars i Vila-sana, situat al cor de la comarca del Pla d’Urgell.

Estany d’Ivars i Vila-sana

La masia de Cal Sinén és el primer que observarem en arribar i és l’actual centre d’acollida dels visitants de l’estany. Al davant, hi ha un panell informatiu sobre l’estany i una zona de picnic. A la dreta de les taules, comença l’itinerari que agafarem i que envolta l’estany, un total de 5 km.

Es tracta de l’estany interior de Catalunya de dimensions més grans i acull una important diversitat biològica. Originàriament es tractava d’un estany endorreic amb una important concentració salina. Però el 1861, amb la construcció del Canal d’Urgell, s’hi aportà aigua dolça i s’engrandí la seva superfície. No obstant, l’any 1951 l’estany va ser dessecat per convertir-se en camps de conreu.

Afortunadament, el 2005 s’inicià el procediment per reomplir l’estany a petició de la població dels voltants, de manera que es va recuperar la memòria cultural de l’indret i la biodiversitat que el caracteritzava. Actualment, és un espai inclòs a la Xarxa Natura 2000.

Al llarg de l’estany, s’hi ha creat illes amb diferents formes que afavoreixen la fauna, especialment els ocells, amb punts de descans, alimentació i reproducció. La fauna de l’espai és un dels seus patrimonis principals amb espècies de gran interès, sobretot pel que fa als ocells. Durant aquest itinerari, podrem conèixer tant la història de l’estany, com la seva flora i fauna gràcies als plafons informatius que es troben al llarg de tot el recorregut. A més, també hi podem trobar aguaits o casetes d’observació d’ocells; alts miradors; passarel·les de fusta per accedir arran de l’aigua i travessar la zona de canyissar; zones de descans amb taules i bancs, i dues zones amb embarcadors, ja que a l’estany hi és permesa la navegació en barques del mateix estany i sense motor per no molestar la fauna.

L’itinerari permet fer la volta sencera a l’estany i retornar al punt de partida de Cal Sinén. En alguns trams d’aquest itinerari podem trobar diferents animals, com ara cavalls. Cal destacar que el recorregut és totalment accessible i reuneix les condicions per gaudir-ne amb tota la família. Així mateix, s’hi organitzen diferents activitats, com ara curses solidàries, rutes amb bicicleta, tallers i activitats per a infants o nits d’astronomia.