Edats:
Joves (16 - 18 anys) Monitors/es
Descripció:
Descobrim aquest manual sobre el conjunt d’accions, comunicacions, connexions i lligams que mantenim
Què entenem per relacions institucionals?
Els nostres centres d’esplai o agrupaments són entitats que es relacionen amb diversos agents.
Per a una empresa, és molt important tenir identificats els diferents agents o, com s’anomena en l’argot empresarial, els grups d’interès. En aquesta relació hi apareixerien categories com clients, proveïdors, treballadors, finançadors, empreses competidores, entre d’altres.
Pensant en la nostra entitat de lleure, si féssim l’exercici de llistar o enumerar els diferents col·lectius amb els quals ens acostumem a relacionar, evidentment, en primer lloc, hi apareixerien els usuaris i els participants de les nostres activitats. També hi haurien de constar, d’una manera diferenciada, les famílies d’aquests participants i també el conjunt de voluntaris i voluntàries (monitors/es o caps de l’agrupament) que en formem part.
En aquesta relació, finalment, ens adonaríem que apareix una categoria rellevant que inclouria el conjunt d’altres entitats, organitzacions, administracions... amb les que la nostra entitat acostuma a relacionar-se.
Per a cada col·lectiu, les estratègies, les comunicacions i la periodicitat són molt diferents i diverses. Però en aquest manual volem fer una aproximació a la relació amb aquest conjunt d’organitzacions i institucions que, malgrat ser considerades externes, també expliquen l’acció de la nostra activitat.
Així, entenem el concepte de “relacions institucionals” com el conjunt d’accions, comunicacions, connexions i lligams que mantenim amb les organitzacions que formen part del nostre entorn més immediat i també en com i de quina manera les orientem per assolir els objectius que ens plantegem.
Amb quines entitats/institucions ens relacionem?
Cal reconèixer que les entitats de lleure acostumen a tenir una mida petita o mitjana, especialment, si les comparem amb grans institucions o corporacions. Per tant, el criteri de relació ha de fonamentar-se, sobretot, amb el criteri de proximitat amb el nostre entorn: barri, municipi, entre d’altres. (Per exemple: si el nostre centre d’esplai forma part d’un municipi petit, no té sentit que busquem mantenir relacions amb una entitat d’abast nacional).
També cal entendre i situar bé quin és el nostre camp d’actuació. Els centres d’esplai i els agrupaments escolta són entitats que treballen des del voluntariat per a la infància i l’adolescència, des de l’educació i que estan emmarcades dins de les polítiques juvenils.
Per últim, és necessari poder orientar les nostres relacions institucionals segons la intencionalitat o les finalitats que perseguim. (Per exemple: si busquem reconeixement, caldrà cercar la manera de relacionar-nos amb l’administració local).
Així doncs, i tenint en compte els elements que s’han citat, es podria establir la següent classificació. Aquesta no és excloent i, per tant, es repeteixen les diferents entitats:
Relacions de proximitat:
Segons els camps d’actuació:
Segons la intencionalitat:
Què en podem esperar?
Les relacions institucionals han d’estar orientades i han de perseguir una o diverses finalitats.
No té sentit “relacionar-se pel simple fet de fer-ho”. Cal tenir present, que participar en entitats i col·lectius diversos implica temps i dedicació. Per aquest motiu hem de tenir molt i molt clar els resultats que en podem esperar.
En la classificació anterior, es proposen una sèrie d’elements sobre la intencionalitat amb les quals bastir aquestes relacions. Ara ho formulem a tall d’objectius:
De vegades, però, i segons l’estat de la nostra entitat i el moment en què ens trobem, potser el plantejament de les relacions pot perseguir, només, la finalitat de “mantenir els contactes i estar assabentat del que passa” sense voler tenir un paper massa actiu.
Com ens organitzem a la nostra entitat per afrontar-ho?
Hem d’entendre que dur a terme aquesta acció de relació institucional comporta hores i certa feina. Per tant, convé que ens organitzem per realitzar-la satisfactòriament. Us proposem alguns elements a incorporar:
Un exemple de taula podria ser:
Organització / institució |
Dades de contacte genèriques de la institució |
Persona/es de contacte i càrrec |
Dades de contacte de la persona |
Finalitat o elements amb els quals ens relacionem |
La dimensió comunicativa de les relacions institucionals
Una manera de posar en valor i, també, treure un cert profit d’aquesta feina és comunicar-ho públicament.
Que els diferents agents relacionats amb la nostra entitat coneguin que som una organització que ens relacionem amb diversos agents, ens prestigia i dona encara més valor a la feina que fem.
En aquest sentit, presentem dues propostes:
La comunicació sempre ha de ser una variable present en tot allò que vulguem proposar-nos.
Alguns perills en els quals convé no caure
Per últim, apuntem alguns elements rellevants als quals hem de prestar atenció per no confondre l’acció de “relació institucional” i interpretar erròniament algunes qüestions: