Excursió 2x1: bany al riu i cim

Lloc inici: Vidrà
Lloc arribada: Vidrà
Edat adequada: Grans (12 - 15 anys) - Joves (16 - 18 anys) - Monitors/es
Època recomenada: Primavera i principis d’estiu

Cal portar:

Cantimplora, calçat adient, crema protectora, menjar i farmaciola

Com arribar:

Cotxe o en transport públic (rodalies fins a Sant Quirze de Besora i taxi interurbà)

Explicació de la ruta

Esteu buscant excursions pel curs? Potser esteu començant a parlar dels campaments de l’estiu vinent? Us proposo aquesta excursió pels voltants de Vidrà que no us deixarà indiferents. En aquests 10 quilòmetres de recorregut passarem per valls i cims, tindrem grans vistes i podrem gaudir d’un bany ben refrescant. És un itinerari adaptable a diferents tipus d’edat atès que, al llarg d’aquest, trobarem trencalls per modificar la ruta que us suggereixo.

La nostra ruta comença al bell mig de Vidrà. Des d’aquest punt, prenem la carretera de Ciuret que travessa el poble i al cap d’uns tres-cents metres trobareu un camí a la dreta, just passat el camp de futbol que tindreu a l’esquerra.

Prenem el camí, que ràpidament es converteix en una pista que passa per diversos estables de vaques i camps de pastura. El camí va baixant suaument. Passareu pel costat de la depuradora. Tot just en aquest punt haureu d’agafar un corriol que surt cap a l’esquerra.

El corriol és molt agradable i planer. Ens trobem a l’obaga, travessant una zona de bosc ben humit, molt agradable si el dia és assolellat. Teniu un quilòmetre i escaig per aquest corriol fins a trobar una bifurcació. Ens anirem acostant al riu Ges i començarem a sentir la remor d’aigua.

En arribar a la bifurcació heu de prendre el camí de l’esquerra. Trobareu una senyalització que ens dirigeix cap al Salt del Molí. Pocs metres després arribareu a una obertura assolellada on podreu veure la vall. Tot just davant teniu unes torres d’alta tensió. Som a 1,7 km des que vam sortir.

A partir d’aquí tenim uns 200 metres de baixada pronunciada cap al riu. És un camí amb roques, baixeu amb cura. Veureu que, de nou, ens endinsem en l’obaga. Una vegada hem arribat al fons de la vall, resseguim el corriol que va paral·lel al riu. Passareu per uns gorgs on podeu fer una bona refrescada.

Al quilòmetre 2,1, arribem al pont de Salgueda, el creuem i seguim el corriol que ens marquen les indicacions. Al cap d’uns 150 metres des del pont el camí serpenteja baixada, directe cap al riu. Cal que seguiu les indicacions grogues i blanques per evitar sortir de la ruta.

Al quilòmetre 2,4, arribeu al Salt del Molí, on podreu gaudir d’un espectacular salt d’aigua d’uns 20 metres d’alçada mentre us banyeu al gorg que es forma a la seva part inferior. Aquí podria acabar la ruta amb un grup petit. En aquest cas, caldria fer mitja volta i tornar pel camí que heu recorregut.

La meva proposta continua. Per seguir-la, travessem el riu pels petits blocs de formigó que trobareu i, de nou, travessem la riera que desemboca al riu. En aquest punt, tombem a la dreta, remuntant el curs de la riera. A pocs metres trobarem marques grogues i blanques. El camí fa una pujada intensa d’uns 300 metres, aproximadament.

Al final d’aquest corriol haurem arribat a la pista forestal. Tombeu a l’esquerra, seguint les indicacions cap a la Tosca de Degollats. Al cap de 500 metres, en un dels revolts de la pista, a mà dreta, tornarem a trobar les marques. Ens endinsem de nou cap al bosc per un corriol que ens durà a la Tosca. El corriol surt a un clar, des d’on tindrem unes bones vistes de la vall. A partir d’aquí inicia una davallada en ziga-zaga.

Al quilòmetre 3,9, serem a la Tosca de Degollats. La Tosca és una formació de roca calcària que s’ha format durant anys a partir del degoteig d’aigua d'una fosa situada a la part superior. La roca, a tocar del camí, forma una estructura espectacular.

De la Tosca, tirarem uns 25 metres enrere. Just al trencall senyalitzat amb un cartell que mena cap a Coll d’Hi-era-de-massa. Prenem un corriol que s’enfila des del camí on som i passa per la part superior de la Tosca. Veureu el curs d’aigua que acaba filtrant-se al final i que forma la Tosca. Són uns altres 500 metres de pujada intensa fins a arribar a un petit clar del bosc on podrem recuperar aire. S’acaba la pujada, almenys per una estona.

El camí discorre per una fageda que ens protegeix del sol i va combinant pujades intenses amb trams planers fins a arribar al Coll d'Hi-era-de-massa. Som a 1116 metres. En aquest punt es pot iniciar la pujada al Bellmunt (pel camí marcat) o bé seguir el camí que mena cap a Coll de Vidrà, on comença la tornada cap al poble.

En total la pujada i la baixada sumen uns 1,5 quilòmetres i caldrà salvar uns 140 metres de desnivell. És una pujada curta, però dura que acaba al Santuari de Bellmunt. Som a 1246 metres d’altitud i som a un lloc ideal per observar la Plana de Vic amb la silueta del Montseny al fons si mirem cap al sud i el Pedraforca i el Puigmal quan mirem cap al nord.

Un cop feta la visita al Santuari i la pujada final al Bellmunt (davant del santuari), prenem el camí de baixada fins al Coll d’Hi-era-de-massa pel mateix corriol per on havíem pujat. En arribar a la cruïlla seguim el senyal cap a Coll de Vidrà. És una pista ampla i còmoda. Seguirem les marques vermelles i blanques. El camí baixa suaument, travessant prats de conreu i amb boniques vistes al poble fins a arribar a la carretera. En aquest punt, tombem a la dreta i en pocs metres arribarem de nou al poble havent fet una ruta ben completa i amb moltes possibilitats per preparar activitats de descoberta i de motivació.