Els jocs de taula: grans oblidats a l’educació en el lleure

Els jocs de taula: grans oblidats a l’educació en el lleure
Autor: Ricard Fontcuberta

Edats:
Petits (4 - 8 anys) Mitjans (9 - 11 anys) Grans (12 - 15 anys) Joves (16 - 18 anys) Monitors/es

Descripció:
Descobrim aquest manual que reflexiona entorn del joc de taula entès com a transmissor de valors

Contingut

El joc és sense cap mena de dubte l’eina més preuada dels centres d’esplai. Mitjançant el joc es transmeten valors i s’ajuda a adquirir competències i capacitats als infants i joves.

No obstant hi ha un tipus de joc que, tot i ser una eina molt valuosa per als centres d’esplai, normalment es manté apartat del dia a dia i de la programació del curs, relegat a ser un pla B en dies de pluja o una solució d’emergència quan no es pot fer l’activitat desitjada. Es tracta dels jocs de taula.

Quan parlem dels jocs de taula ens referim a aquells jocs que es juguen al voltant d'una taula o una altra superfície (fins i tot el terra). Podem dividir-los en diverses categories: jocs de cartes, de daus, d’estratègia, de rol, de taulell...

 Tenen un valor educatiu enorme si s’utilitzen correctament a l’esplai, ja que hi trobem elements directament relacionats amb el desenvolupament emocional i social de les persones.

QUÈ APORTEN ELS JOCS DE TAULA?

Experimentació: Una de les bases és que el participant juga, experimenta amb les normes acordades i els elements del joc. Explora els límits i descobreix per si mateix del que és capaç en la situació proposada.

Presa de decisions: Hi ha molt poques situacions en el dia a dia que forcin a una persona a prendre tantes decisions com un joc de taula. Gestionar els teus recursos o el temps, calcular els riscos, prendre la iniciativa... són decisions constants en un joc de taula amb un element en comú: un risc baix. Com que els errors no transcendiran l’espai del joc en si, és una oportunitat perfecta per aprendre a equivocar-se.

Relacionar-se: Els jocs de taula en grup tenen com a element comú que t’obliguen a relacionar-te amb la resta de jugadors. Sigui per competir-hi o per col·laborar-hi, la màxima dels jocs de taula és que necessites altres participants per jugar-hi. Això és una eina inavaluable per als monitors d’esplai, ja que podem observar fàcilment actituds i rols en els grups d’infants durant una partida i fer una diagnosi del grup.

Igualtat: Aquests jocs es basen en la premissa que existeixen unes normes que regeixen com es juga i que s’aplica a tots els jugadors. Tots les coneixen i, per tant, tots juguen en condicions d’igualtat. El joc de taula tracta igual a tots els jugadors, convertint-se en una eina que els posa al mateix nivell i els hi dona les mateixes oportunitats.

Més enllà d’aquests aspectes, els jocs de taula treballen moltes altres coses com l’autonomia, la gestió de la frustració i el fracàs, la paciència, l’autoestima o la psicomotricitat fina.

ELS JOCS DE TAULA PER EDATS

Menys de 6 anys

En aquestes edats buscarem jocs que fomentin les relacions i la comunicació entre els participants, generalment amb partides curtes, amb molts estímuls i que permetin un cert grau de moviment o distensió durant el transcurs. Jocs simples i fàcils d’aprendre amb els que treballem també conceptes i aptituds bàsiques: La memòria, la psicomotricitat, la velocitat de reacció i la capacitat d’associació més bàsica.

Exemples en són: L’escala encantada, Dobble Kids, la Dansa de l’Ou, Ugha Bugha, Story Cubes, Rhino Hero

6-9 anys

Es tracta d’una etapa creativa; els infants gaudeixen d’una activitat en la qual ells són el motor no només de la mecànica, sinó també de la història. Crear les seves pròpies històries, inventar i descobrir. També es tracta d’una edat en la qual van descobrint tot el seguit de normes i convenis socials que els envolten i que troben en el seu entorn, de manera que es poden aprofitar jocs que aprofundeixin més en l’aspecte de les normes i la necessitat de pactar i establir-les entre ells. Més enllà d’això, els jocs competitius en aquesta edat ajuden a gestionar la tolerància la frustració, la competitivitat i exercitar la concentració.

Exemples en són: Ciutat MachiKoro, Aventurers al tren!, King of Tokyo, Jungle Speed, el Festí de les Mosques, Escola de Pingüins

10-12 anys

A partir d’aquesta edat, els infants necessiten jocs una mica més complexos que els posin a prova i “els tractin com a adults”, deixant que prenguin les seves pròpies decisions i posant a prova les seves habilitats mentals. És una gran edat per jugar a jocs de taula, però s’ha d’anar amb compte amb la temàtica, ja que és una etapa en la qual els infants fixen els seus interessos i és molt fàcil que si no s’identifiquen amb el tema o el rerefons de l’activitat els hi costi molt implicar-s’hi. Es recomana buscar jocs d’aventures, d’estratègia o basats en pel·lícules, o referents i temàtiques que coneguin i els hi interessin.

Agrícola, la Illa Tortuga, King of Tokyo, Galaxy Trucker, l’Illa Prohibida, Sushi Go!, Flamme Rouge, Codi Secret

Més de 13 anys

Els joves passen per uns processos essencials per a ells com a persona: Els seus grups socials guanyen una rellevància enorme, desenvolupen la seva pròpia escala de valors i defineixen la seva personalitat. Per això mateix és important trobar jocs de taula cooperatius que els acompanyin, que generin debat i requereixin la resolució de situacions conflictives. És una bona edat per introduir els joves en els jocs de rol, un tipus de joc que compleix amb aquestes característiques. També són interessants els jocs que els facin responsables de la gestió de recursos i amb els que aprenguin a prioritzar.

Pandemia, Imperi en 8 minuts, Kitchen Rush, SmallWorld, Fate Accelerat, la Resistència

I ELS MONITORS I MONITORES?

L’ús dels jocs de taula no es reserva només als infants de l’esplai, també són una eina magnífica per a l’equip de monitors. Com a dinàmiques de treball o simplement com a eina de cohesió d’equip, són un element necessari a l’armari de cada centre. És una bona idea, de fet, jugar als jocs de taula entre els monitors abans de portar-los amb els infants per comprovar que s’adeqüen a les necessitats.

NO EL COMPRIS, INVENTA'L!

Si bé s’han donat diverses idees sobre quin tipus de jocs es recomana per cada edat, tant els monitors com els infants donaran valor a una producció pròpia. Adaptar un joc ja existent o agafar-ne mecàniques i adaptar-les al joc de rol dels campaments (per exemple) i fer fitxes i peces de cartó és la recepta perfecta per crear un recurs per l’esplai que servirà durant anys i del que us sentireu orgullosos.

Editat per:

En conveni amb:

Amb la col·laboració de: